En förbrukad Chevrolet-BelAir återvinns genom bildemontering i Fjärås

Riksdagen har med ändrade principer sett till att en legal bilskrot i Fjärås kan ge ersättning för bilskrotning och avregistrering av en uttjänt Chevrolet-BelAir. Men så har det inte alltid varit. För att spara sina intjänade pengar har en del vrak hamnat i naturen.

I och med att den allmänna skrotpengen upphörde växte de för miljön så negativa dumpningarna. Då slog myndigheterna till så det kändes för alla inblandade alla auktoriserade bilskrotare. Rekommendationer om bortforsling av dumpade fordon och föreskrifter till fordonstillverkare med krav på gratis bilskrotning och hopsamling inom fem mils distans från Sveriges alla fordonsägare.

Legala bilskrotar skulle miljöjusteras till skötsel av miljöhotande avfall och inspekteras årligen av stadens klimatsektor. Flertalet bildemonteringar drogs in, men det var starten till en bra betalning för en gammal Chevrolet-BelAir hos en skrotfirma i Fjärås.

Attraktiva bildelar ger högre intäkter på Chevrolet-BelAir hos skrotfirmorna i Fjärås

Bilfabrikanterna bereddes föreskrifter om en 95-procentig retur av en Chevrolet-BelAir till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter många års frenetiskt arbete har denna intention uppnåtts med tilltagen marginal. Därför har fordran på kompensation omvandlats till en godtagbar ersättning för en skrotbil hos en legitimerad bildemontering i Fjärås. Men skrotningsförloppet hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets hänsynslösa inblandning hos skrotarna. Uttjänta fordon stämplades som naturfarligt avfall, och Miljömyndigheten bereddes i uppgift att skrota bilen i Fjärås och se till att de de tuffa normerna följdes precist. Skrotning och avregistrering av en Chevrolet-BelAir hos en etablerad bilskrot i Fjärås naturreglerades och inspekterades så noga att olaglig verksamhet skulle försvinna. Det föranledde dessutom, att nära hälften av landets bilskrotar måste lägga ned sin verksamhet. Numera har omläggningen av bilskrotning realiserats till de nya förordningarna. En behörig bilskrot med självplock kan skrota utländska bilar och följer naturvillkoren utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Chevrolet-BelAir och andra trotjänare är eftertraktade objekt.

Bildemonteringar i Fjärås har konkurrenter om äldre Chevrolet-BelAir

Att bilskrot i Fjärås har brysk rivalitet om en förlegad Chevrolet-BelAir är ingen ny information. Olagliga utskeppningar har försiggått länge.

Det presenteras i Borås Tidning hur naturgranskare och polismyndigheten bara kan se på, hur beskaffenhet för 1000-tals kr rullar förbi varje dag. Den organiserade brottsligheten har hittat en ny och trygg verksamhet med fordonsvrak vid sidan av narkotikan. Och handeln med export av uttjänta bilar i trafik växer oavbrutet. Suget efter prisvärda beg. fordon som skrotbilar från Fjärås säljes till självplockning av begagnade bildelar är mer än överhuvudtaget. Några, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder förvärvar och reparerar tillräckligt noggrant med billiga bilreservdelar. Detta är naturligtvis ett misslyckande för de aktiva miljökämparna, som krigar mot de stigande koldioxidutsläppen. I den rådande virus vädjan, att färdas med bil i stället för att resa spårvagn, ökar engagemanget för inköp av en billig andrabil till hushållet högsta option.

Så en etablerad bilskrotning i Fjärås ser med dysterhet hur en avdankad natur- och trafikfarlig Chevrolet-BelAir kör bredvid sin anläggning.