Tillsyn av krav för skrotbilar från Fjärås fungerar inte

Uttjänta fordon från Fjärås borde få följa naturens gång i större omfattning, än den gör nu för tiden. Och det innebär avlämnande med registreringsbeviset på en certifierad skrot för avregistrering och recykling. Fastän att många lämnar stora betalningar för skrotbilarna har de stor rivalitet. Den olagliga exporten expanderar hela tiden.

Marknaden är otroligt viktig för den organiserade brottsligheten. Men också inom landet sker oegentligheter med de miljö- och trafikskadliga fordonen. Förbättringen med koldioxid-rening, antisladdsystem och säkerhetsbälten gör gapet till gamla personbilar skyhögt. Det innebär enligt forskare på Kungliga Tekniska högskolan, att bilägarna bör skrota bilen i Fjärås om den är över 10 år gammal. Ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt är de äldre skrotbilarna verkligen på villovägar.

Utrangerade uttjänta fordon från Fjärås kan utnyttjas laglöst

Före en uttjänt bil i Fjärås nått en certifierad bilskrot med lämnad registreringsbevis, och skrotintyg tagits emot, finns risk att fordonet blir använd i olagliga syften. Ett klimat- och färdselvådlig bil ger 10 gånger mer till försäljaren i Afrika.

Det råder förbud att föra ut fordonsvrak som saknar godkänd kontroll. Det är kanske skälet till den vinstgivande businessen hos den samordnande brottsligheten. Länsstyrelsen och polisens insats definieras till inskrivning av kvantiteten förbjudna utförda uttjänta fordon via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Expressen som pratat med kontrollanter från miljökansliet i Malmös hamn. När en uttjänt bil i Fjärås annonseras ut till bilskrot i Kungsbacka genom nätet eller dagstidningar, kan bilen även återgå i trafik utan bilägarens kännedom. Och flertalet mindre bilverkstäder återställer lätt de klimat-och trafikskadliga fordonen i körbart skick.

Om en fordonsägare överlämnar sin demolerade personbil för antagen bilskrotning, utan att få skrotningsintyg från en certifierad bildemontering, kan det innebära kommande trubbel. Åliggande för återvinning och avregistrering vilar tungt på bilägaren. Och detta visas tydligt i klimatbalken. För att slippa fuffens vid handel borde säljaren vidtaga åtgärder för att ta bort sådana vågspel, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Genom bilproducenterna framgångsrika recykling, därtill skrotarnas effektiva sanering enligt bilskrotningsförordningen, kan fordonsinnehavaren förvänta sig en okey kompensation vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår även skiftande kompensation. Men det är vid ett sådan möjlighet, som risken föreligger för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda avvägar, med framtida trubbel som konsekvens.

Alla skrotbilar från Fjärås skall lämnas till en behörig bilskrot

Avlämnas fordonsägaren personligen in sin gamla klenod  till en behörig skrot minskar riskerna för bedrägerier. Innan förfarandet med återvinning skruvas eftersökta reservdelar för återbruk för försäljning.

Och genom mottagningsbevis, som styrker fragmentering och avregistrering på bilregistret, garanteras en legitim åtgärd. Parallellt inkasserar ägaren högst kompensation för en kasserad personbil i Fjärås. Men beloppet för bilskrotning varierar med flera tusen kronor. Så det kan vara inkomstbringande att granska varianterna. Skall skrotbilen bärgas är risken högre att den inte skrotas utan återgår i trafik.

Men det existerar potential att sätta stopp för de förbjudna aktiviteten. Kontrollera att hämtning verkställs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en behörig bilskrot i Fjärås, därtill att ett undertecknat kvittens med skrotintyg avlämnas, som intyg för kommande avfärdande hos bilregistret. Granska, innan bärgningen, att tillåtelse för frakt av kasserade bilar är utförd av Transportstyrelsen. Ett reko företag har ett sånt formulär disponibelt och öppningsbart på sin nätsida. De här lätta åtgärder tryggar för att en uttjänt bil i Fjärås omhändertas på ett lagenligt och miljöskyddat förfaringssätt.