En utbränd Chevrolet-Caprice återvinns av bilskrot i Fjärås

För ett antal år sen tvingades en bilinnehavare kontrollera besiktningens klass-3 fel i Fjärås betyder ofta bilskrot och omhändertagning av en risig Chevrolet-Caprice. Idag är tillståndet det omvänt. Gradvis har skrotbilar blivit mer värda. Vägen har varit lång och knagglig. Det har även behövts tuffa grepp från skilda ämbetsverk. För att inte spendera några pengar sket man i att skrota bilen i Fjärås och istället dumpade man fordonsvraken på förbjudna platser.

När den obligatoriska skrotbilspremien fasades ut ökade de miljöfarliga tippning av uttjänta fordon. Ingen agerade eller kunde behandla besvären. Då trädde Naturvårdsverket, Trafikverket, bilproducenterna och Miljövårdsverket in med krafttag. I skottlinjen ställdes Biltillverkare. De skall ombesörja den sammanlagda för skrotning och avregistrering därtill uppsamla skrotbilarna till godkända mottagningsställen. Därtill skulle de starta en process för gynnsammare bilskrot med självplock. Och myndigheterna hörsammade. Effekten ger en bilskrot i Fjärås möjlighet att ge pengar för en rutten Chevrolet-Caprice.

Materialåtervinning är en bättre inkomstkälla på Chevrolet-Caprice hos bilskrotaren i Fjärås

Bilproducenterna gavs anvisningar bilskrot i Fjärås där avregistrering och retur av en Chevrolet-Caprice till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter flera års frenetiskt arbete har detta mål nåtts med bra marginal. Därför har fordran på kompensation omvandlats till en tillfredsställande ersättning för ett vrak på en legal bildemontering i Fjärås. Men skrotningsutvecklingen hade inte lyckats utan Länsstyrelsens hänsynslösa påtryckningar på skrothandlarna.

Uttjänta fordon som inte fått skrotintyg karakteriserades som klimatkänsligt avfall, och naturstyrelsen bereddes i uppdrag att tillse att de de tuffa normerna genomfördes ackurat. Skrotning och miljöhantering av en Chevrolet-Caprice hos en auktoriserad bilskrotning i Fjärås naturreglerades och inspekterades så noga att förbjuden business skulle försvinna. Det föranledde dessutom, att nära hälften av landets bildemonteringar måste lägga ned sin verksamhet. Nuförtiden har omläggningen av återvinning av bilar realiserats till de nya förordningarna. En etablerad bildemontering som skrota bilar för återvinning följer naturkraven utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Chevrolet-Caprice och andra trotjänare är eftersträvade föremål.

Bilåtervinnare i Fjärås tävlar om att köpa äldre Chevrolet-Caprice

Att mottagningsbevis bildemontering i Fjärås har brysk maktkamp om en gammal Chevrolet-Caprice är ingen ny upplysning. Olagliga utskeppningar har skett en god stund. Det rapporteras i Norrtelje Tidning hur klimatkontrollanter och polismyndigheten bara kan se på, hur beskaffenhet med reservdelar för 1000-tals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade brottsligheten har upptäckt en ny och trygg inkomstkälla vid sidan av knarkförsäljning. Och hantering med export av skrotbilar i trafik växer hela tiden.

Efterfrågan efter billiga beg. bilar som Chevrolet-Caprice är större än vid någon tidpunkt. Fler, mer eller mindre samordnade, verkstäder införskaffar och fixar tillräckligt strikt med boka hämtning av skrotbilar. Detta är definitivt en missräkning för de aktiva klimathjältarna, som krigar mot de höga koldioxidföroreningarna. I nuvarande pandemins uppmaning, att köra bil istället för att använda kollektivt, stiger intresset för förvärv av en billig andrabil till familjen främsta option. Så en behörig skrot som hämtar uttjänta bilar i Fjärås ser med dysterhet hur en avdankad miljö- och trafikfarlig Chevrolet-Caprice åker förbi sin skrot.