Det finns bilägare , som ännu inte känner till att defekta bilar i Frillesås avyttras med rejäl vinst. Det är eventuellt skälet att bilar som är skrotfärdiga kan upptäckas övergivna på många avskärmade platser. Att skrota ett uttjänt fordon inträffar kanske en gång i en människas levnadsålder, så de obevandrade skall inte belastas med sin villfarelse. Hushållskassan har hela tiden varit orsaken till de flesta besluten, som inte varje gång är klimatsmarta.
Men Trafikverket har sett till att den gamla seden har tillintetgjorts. Omkostnaden för bilskrotningen, som var på fordonsinnehavaren, beordrades finansieras av fordonstillverkarna. Så demontering och avfärdande från bilregistret blev gratis. returbilen tvingades också organisera för upphämtning och bilåtervinning av Sveriges bilvrak. Parallellt offentliggjordes en ny skrotningsregel, som bas för ett svårt klimatavpassat och övervakat jobbprogram till behöriga skrotfirmor. Allt detta innebar ett bra pris på den uttjänta bilen. Så betalning blev snarare ett välkommet tillskott hos skrothandlaren.
En skrotbil från Frillesås kan marknadsföras med bra ersättning
Den påhittiga fordonsinnehavaren saluför i dag sin defekta personbil i Frillesås med en ersättning, som klart överkommer den indragna statliga skrotpremien. Det existerar många kunder.
Bildemonteringar med egenplock av begagnade komponenter erbjuder ofta mer ersättning för en gammal Smart. Men det gäller att vara uppmärksam på många bedrägerier och tricks i verksamhetsområdet. Under ”söndriga personbilar inhandlas” spaltas skilda skrotnissar upp i Lerums Tidnings reklam. Lockar med ersättning med tiotusen-tals kr, turas om med varandra. Priset av en bil som är tänkt att skrota överkommer inte ens 1/3 av lovat peng.
Dessa svarta fiktiva affärsrörelser, som inte är en del av de godkända bilskrotarna, kan inte spendera den summan för ett fordon, som ska demonteras med legal redogörelse. Det kommer kunden snabbt upptäcka. Ett förslag är att hålla fast på ett överenskommet summa då och kontakta en seriös köpare, som företräder en ackrediterad skrotfirma.
Uttjänta fordon från Frillesås lagas istället för att skrotas
Att skrotbilar i Frillesås avyttras till personer, deras intention är inte att lämna den till en bilskrot i Kungsbacka utan att återföra dessa i trafik, är ett stigande problem. Flera fall sker det utan säljarens insikt. Olyckligtvis är det försent, att juridiskt avhjälpa en dylik bedrägeri i efterhand. Bara ett undertecknat mottagningsintyg med skrotintyg, av en behörig skrot eller av likvärdig avtalad företag, kan hindra blivande problem. Detta skrotintyget ligger också till grund för Trafikverkets avregistrering i fordonsregistret.
När defekta bilar krängs har fordonsinnehavarna lite att uppmärksamma. Avsikten, att skrota bilen med fragmentering, i ett ständigt och naturvänligt kretslopp, är i fara före den hamnat hos en legitimerad bilåtervinnare. Kan fordonsägaren personligen köra in sitt uttjänta fordon löses problemet, och han kan dessutom förvänta sig den högsta ersättningen. Skall bärgningsbil anlitas finns dock chans att få betalning och säkra det uttjänta fordonets destination. För transport av en skrotbil, som rangordnas klimatkritiskt avfall, behövs behörighet från Trafikverket. Det här kan granskas på företagets internetplats före beställningen. Genom erhållande av ett utskrivet mottagningskvitto med skrotintyg, i utbyte av reg. bevis del 2, kan säljaren förvänta sig sig, att den gamla ”rariteten” omhändertas riktigt och på ett naturvänligt förfaringssätt.