Igenom att studera Transportstyrelsens rapporter går det att läsa, att massor avställda fordon tycks försvinna från landet. Vanligtvis är avställda bilar uppställda med nyttjandeförbud och klassas klimatmässigt som skrotbilar. Riksdagens lagförslag 2017/18:246 bekräftar att ett stort antal är på drift via citat:”Antalet bilar som lämnas in till skrotar har minskat kraftigt.” flera av de här bedrövliga vrak från Vallda har återinförts i trafik någonstans.
Att de, via sina höga koldioxidföroreningar, samtidigt är anledningen till den dramatiska klimatändringen är inget mysterium. Vet de före detta ägarna till sakläget? Eller har de blivit utnyttjade till olagliga affärer? För en del 24 månader sedan var det kostnadskrävande att överlämna fordonet för skrot. Då förekom inte heller något allmänt miljöfunderande. Så den egna ekonomin var nog prioritet ett och så borde den vara också nuförtiden. För bilproducenternas funktionella recycling har gett skrotbilarna ett helt annat värde, som kommer bilinnehavarens ekonomi till del.
Utrangerade skrotbilar från Vallda kan användas olagligt
Före en uttjänt bil i Vallda hamnat på en certifierad skrot med överlämnad reg. bevis del 2, och mottagningsbevis tagits emot, riskerar den bli utnyttjad i illegala syften. Ett natur- och färdselskadlig fordon ger tiofalt till säljaren i Afrika.
Det råder förbud att föra ut skrotbilar som saknar acceptabel undersökning. Det är kanske motivet till den vinstgivande affären hos den organiserade brottsligheten. Länsstyrelsen och Riksdagen insats avgränsas till registrering av antalet otillåtna utförda kasserade bilar via hamnar eller Öresundsbron. Allt enligt Gp som pratat med tillsynsmän från miljökansliet i Malmös hamn. När en uttjänt bil i Vallda annonseras ut genom webben eller kvällstidningar, kan den också återföras i trafik utan bilinnehavarens kännedom. Och flera mindre bilverkstäder lagar lätt de klimat-och trafikfarliga fordonen i körbart tillstånd.
Om en fordonsinnehavare bärgar sin demolerade bil för antagen bildemontering, utan att få skrotintyg från en legitimerad bilskrot, kan det medföra framtida besvär. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta instrueras tydligt i klimatförordningen. För att slippa oegentligheter vid avyttring måste säljaren utföra åtgärder för att ta bort sådana vågspel, när tiden är inne att skrota bilen. Via bilproducenterna framgångsrika recykling, och bilskrotarnas rationella sanering i enlighet med bilskrotslagen, kan bilägaren räkna med en bra kompensation vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår även varierande kompensation. Men det är vid ett sådan tillfälle, som risken förekommer för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda villovägar, med framtida strul som effekt.
Samtliga kasserade bilar från Vallda måste bärgas till en certifierad bilskrot
Avlämnas bilägaren själv in sin skrotbil till en behörig skrotfirma elimineras faran för bedrägerier. Före proceduren med fragmentering demonteras attraktiva bilkomponenter för recirkulation för försäljning. Igenom mottagningsbevis från bilskrot i Kungsbacka, som verifierar fragmentering och avregistrering hos bilregistret, säkerställer en legal åtgärd. Parallellt får fordonsinnehavaren maximal kompensation för en uttjänt bil i Vallda.
Men summan kan skilja med flera tusen kronor. Så det kan vara inkomstbringande att ta reda på varianterna. Måste fordonet bärgas är risken desto större att den hamnar i orätta händer. Men det existerar alternativ att sätta stopp för de förbjudna rörelsen. Att se till transport utförs av en avtalad partner till en behörig bilåtervinnare, samt att ett underskrivet kvitto med bilskrotsintyg överlämnas, som bevis för nästkommande avregistrering hos Trafikstyrelsen. Kontrollera, innan bärgningen, att tillstånd för bärgning av uttjänta fordon är utförd av Länsstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sånt tillstånd disponibelt och läsbart på sin webbsida. Dessa enkla aktioner säkerställer för att bilvraket i Vallda vårdas på ett legitimt och klimatsäkert sätt.