Bilskrot i Mölndal återvinner bilvraket Mazda-787B med 95 %

En etablerad bilskrotning har en kraftig del i skrotningen av en kasserad Mazda-787B. Men bara för tio år sedan bildemontering i Mölndal endast bestod av återanvändning av beg. reservdelar. På grund av intäkterna från sådana försäljningar inte kom upp till den fulla kostnaden måste bilägaren erlägga en viss summa pengar för återvinning och sanering.

Så i stället för att överlämna in den trasiga och läckande fordonet hamnade det som naturfördärvande odjur i omgivningen. dilemman med förpestade terränger och skog minskade inte genom Regeringens indrag av skrotpremien, som gavs när man skrota bilen i Mölndal. För att lösa ökande krångel formades strama regler av nyssnämnda myndigheter.

bilfabrikanter tvingades till bärgningen och kostnadsfri bil demontering. Ett lyckat resultat gav en skrot i Mölndal möjlighet att ersätta en förlegad Mazda-787B betydligt mer än det förlorade skrotningspremien.

Skrotning av äldre bilar inbringar mer pengar på Mazda-787B för bilskrotaren i Mölndal

Bilfabrikanterna gavs anvisningar om en nästan fullkomlig återföring av en Mazda-787B till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter massa års energiskt jobb har denna intention uppnåtts med god marginal. Därför har krav på betalning hos bilskrot i Mölndal ersatts av en tillfredsställande ersättning för ett vrak på en etablerad bildemontering. Men återvinningsförloppet hade inte lyckats utan Naturvårdsverkets hänsynslösa inblandning hos återvinningsföretagen. Uttjänta fordon stämplades som miljöriskabelt avfall, och Miljöförvaltningen bereddes i uppdrag att tillse att de de strama normerna utfördes ackurat.

Bilskrotning och miljöhantering av en Mazda-787B hos en lämplig bilskrot i Mölndal klimatreglerades och övervakades så noga att lagstridig aktivitet skulle upplösas. Det föranledde dessutom, att nära femtio procent av landets bilskrotar måste lägga ned sin verksamhet. Numera har omändringen av bilskrotning genomförts till de nya riktlinjerna. En legal bilskrotning följer naturkraven utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Mazda-787B och andra trotjänare är eftersträvade föremål.

Bildemonteringar i Mölndal slåss om att få tag i äldre Mazda-787B

Att bilskrot som hämtar skrotbilar i Mölndal har tuff rivalitet om en ålderstigen Mazda-787B är ingen ny upplysning. Olagliga exporter har fortgått under lång tid. Det skildras i Barometern hur klimatinspektörer och aina bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Den samordnade kriminaliteten har påträffat en ny och riskfri verksamhet vid sidan av narkotikan. Och handeln med export av skrotbilar i trafik växer konstant.

Efterfrågan efter billiga beg. fordon som Mazda-787B är större än överhuvudtaget. Fler, mer eller mindre samordnade, verkstäder förvärvar och reparerar tillräckligt ordentlig med beg. bilreservdelar. Detta är givetvis ett misslyckande för de aktiva klimatkämparna, som slåss mot de växande avgasutsläppen. I den aktuella pandemins vädjan, att färdas med personbil i stället för att resa buss, ökar engagemanget för köp av en billig andrabil till hushållet största option. Så en behörig skrotfirma i Mölndal ser med sorgsenhet hur en uttjänt miljö- och inte säker Mazda-787B åker via sin skrot.