Nedslående granskning påverkar bilverkstäder i Kisa negativt

Det finns branscher, som förtjänar ett skamfilat rykte. Men aktörer som håller på med bilreparationer i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla grupper från auktoriserade varumärken till uppdiktade ”företag” med ingen bokföring. Den snedvridna kampen om kunderna finns i alla sektorer. Och det kräver ingen betydande erfarenhet att hålla Miljövårdsverket utanför de väl iakttagbara men oreggade eller bulvan-ägda ”bolagen”. Och det förekommer mer brister och felaktigheter hos företag, som är relativt ogynnsamt för branschen. Ockerpriser, medvetet fusk med inte uträttat arbete därtill krav på betalning av fejkade felaktigheter, borde skicka en stor del av firmorna till skattemyndigheterna. De certifierade verkstäderna i Kisa jobbar rättsligt kvar i den tiden, då de hade ensamrätt på sitt eget märke, och lärde sig att ta bra betalt. Märkesbilverkstäderna verkar inte ha insett, att den glada tiden är en saga all. Uppdrags Granskning avslöjade av fusk och bedrägerier igenom manipulerade bilar på sju av åtta bilverkstäder i Sverige. Det startade aktiviteter hos berörda organisationer.

Bilverkstäder i Kisa presterar olika standard

Konsumentverket och ARN har ingripit bilverkstäder vid flera tidpunkter för att medföra stadga i en djungel av branschens bedrägerier. Det har medfört i 3 organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar genom branschuppgörelsen ”Bilverkstadens reparationsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade emellertid inte att upprätta ökad tillit. Det förorsakade MRF och Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) att utforma ett nytt kvalitetsplan till bolagen. Modulen börjar med regelbundna egenskapsgranskningar, som kommer att inträffa både internt och utifrån av duktiga kontrollanter. Alla auktoriserade bilverkstäder i Kisa får behörighet att signera ”Legitimerad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små verkstäder som sysslar med bilrestaurering i Kisa skapar entusiasm

Igenom Konsumentverket ingripande är det lätt att separera två annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Kisa. I kretsen av de auktoriserade existerar auktoriserade bilverkstäder med tämligen kostsamma renoveringar. Möjligtvis beroende på att enbart originalkomponenter brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har access till betydligt billigare delar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bolagen” som skapar mest entusiasm. Priserna de har är makalösa. Beg. bildelar tagna från en bildemontering med självplock ger nog ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Genom Länsstyrelsens hårda klimatanspråk i bilskrotningsförordningen tvingades otaliga bilskrotar att upphöra eller lägga om inriktningen till personbilsreparationer snarare än för bilskrotning. Och det finns även fortsättningsvis bilskrotar med illegala insamlingsställen för fordonsinnehavare, som måste skrota bilen. Många uttjänta bilar återförs i trafik via otillbörligt agerande med registreringsbeviset, medan andra exporteras olagligt med mycket bra skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som ”trasig Nissan hämtas kostnadsfritt”, eller ”stor ersättning för trasiga fordon”, bevisar att bilverkstäder har ökat sitt engagemang för uttjänta bilar. Enligt miljöbalken ansvarar bilägaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsintyg och avregistrerad hos Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Kisa används.