En etablerad bildemontering i Göteborg har en markant del i fragmenteringen av en söndrig Austin. Men bara för tio år sedan bildemontering endast bestod av avyttring av begagnade reservdelar. I och med förtjänsterna från sådana försäljningar inte kom upp till den fulla avgiften måste bilinnehavaren erlägga en viss summa pengar för återvinning och sanering. Så istället för att överlämna in det rostiga och naturfarliga kadavret hamnade det som miljöfördärvande monster i naturen.
Problemen med infekterade marker och vattendrag minskade inte med Regeringens indrag av skrotpengen, som gavs vid tillåten bilskrotning. För att hitta en lösning växande påfrestningar utformades kraftiga förordningar av nämnda myndigheter. biltillverkare beordrades till bärgningen och avgiftsfri bil demontering. Ett lyckat resultat gav en bilskrot i Göteborg möjlighet att betala för en förlegad Austin avsevärt mer än det tappade bidraget.
Återanvändande från gamla fordon är en bättre inkomstkälla på Austin för skrotfirmorna i Göteborg
Bilproducenterna bereddes föreskrifter om en nästan fullkomlig återföring av en Austin till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter ett antal års energiskt jobb har detta mål nåtts med tilltagen marginal. Därför har krav på betalning omvandlats till en godtagbar ersättning för en skrotbil hos en auktoriserad bilskrotning i Gbg.
Men skrotnings processen hade inte varit framgångsrik utan Länsstyrelsens hänsynslösa påtryckningar på skrothandlarna. Uttjänta fordon klassades som miljökänsligt avfall, och klimatstyrelsen gavs i uppdrag att se till att de de tuffa föreskrifterna genomfördes precist. Anläggning och avregistrering Göteborg av en Austin hos en behörig bilskrotning i Gbg klimatanpassades och övervakades så noga att olaglig business skulle droppa av. Det föranledde också, att nära femtio procent av Sveriges företag var tvungna att avveckla verksamheten. Nuförtiden har omändringen av skrotning förverkligats till de nya bestämmelserna. En certifierad bilskrotning följer klimatvillkoren utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Austin och andra trotjänare är eftertraktade föremål.
Bilåtervinnare i Gbg har konkurrenter om äldre Austin
Att skrot i Gbg har kärv maktkamp om en defekt Austin är ingen ny information. Illegala exporter har försiggått länge. Det framställs i Moderna Tider hur miljöövervakare och polisen bara kan se på, hur pengar för hundratusentals kr rullar förbi varje dag. Den samordnade kriminaliteten har upptäckt en ny och riskfri näring vid sidan av knarkförsäljning. Och hanterande med återinförande av miljöfarliga fordon i trafik stiger stadigvarande. Suget efter billiga beg. bilar som Austin är mer än nånsin. Många, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder inhandlar och reparerar tillräckligt strikt med begagnade bilkomponenter.
Detta är självfallet ett misslyckande för de aktiva klimatkämparna, som strider mot de växande koldioxidutsläppen. I den rådande pandemins vädjan, att åka bil som alternativ för att använda kollektivt, stiger intresset för köp av en prisvärd andrabil till familjen i Göteborg främsta prioritet. Så en lämplig bildemontering i Gbg ser med dysterhet hur en avdankad miljö- och trafikfarlig Austin åker på sidan om sin skrot.