Nu för tiden finns flera val till avhysning av en Toyota-Starlet än hos en etablerad bilskrot i Partille. Sorgligt nog har majoriteten av fordonsvraken förbindelse med den samordnade kriminaliteten.
På några få decennier har odugliga skrotbilar förvandlas till lönande föremål. många naturansvariga minns troligen den skedet, då man skrotade bilar i Partille genom att överge fordonen i naturen. Det var givetvis enkelt och lindrigt att parkera vraket i terrängen. Och när den obligatoriska skrotpremien för Toyota-Verso försvann växte bekymren för klimatkontoren.
Då klev bilproducenterna in på plan med piskan i hand. Fordonstillverkarnas ansvar deklarerades i frakten och gratis återvinning av alla uttjänta bilar upp till 3 500 kilo totalvikt. Hårda klimatvillkor upprättades för avlägsning av naturfarligt avfall. Det medförde att en bilskrotning i Partille kan tampas om en förbrukad Toyota-Starlet.
Materialåtervinning höjer ersättning på Toyota-Starlet för skrotföretagen i Partille
Naturvårdsverket bereddes direktiv till producenterna om en nästan fullkomlig bildemontering i Partille av en Toyota-Starlet till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter massa års energiskt arbete har detta mål nåtts med tilltagen marginal.
Därför har anspråk på ersättning ersatts till bilskrot som betalar för uttjänta bilar hos en bilåtervinnare i Partille. Men skrotningsförloppet hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens skoningslösa inblandning på återvinningsföretagen. Kasserade fordon som skrotade avställda bilar stämplades som miljökänsligt avfall, och Miljöledningen gavs i arbete att se till att de de hårda föreskrifterna utfördes precist.

Fordonsskrotning och avregistrering av en Toyota-Starlet i Partille naturreglerades och övervakades så noga att illegal business skulle försvinna. Det förmådde också, att nära 50 % av Sveriges skrothandlare måste lägga ned sin verksamhet. Idag har omläggningen av bilskrotning realiserats med fullmakt till de nya reglerna. En auktoriserad skrot följer miljökraven utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Toyota-Starlet och andra trotjänare är önskade föremål.
Bildemonteringar i Partille gör vad som helst för att skaffa gamla Toyota-Starlet
Att få skrotningsintyg av Toyota-Starlet vid bilskrotning är viktigt eftersom en del bilar hamnar på villovägar. Kriminella exporter har försiggått under lång tid. Det presenteras i Ölandsbladet hur förbjudna exporter av skrotbilar till Afrika och polisen bara kan se på, hur beskaffenhet för 1000-tals kronor rullar förbi varje dag.
Den samordnade kriminaliteten har funnit en ny och ofarlig försörjning vid sidan av narkotikan. Och hantering med utförsel av uttjänta bilar i trafik stiger hela tiden. Efterfrågan efter prisvärda begagnade fordon som Toyota-Starlet är högre än överhuvudtaget. Många, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder förvärvar från bilskrot med självplock och lagar tillräckligt noggrant med billiga reservdelar.
Detta är naturligtvis en motgång för de aktiva miljökämparna, som krigar mot de höga koldioxidutsläppen. I den aktuella pandemins vädjan, att åka personbil i stället för att använda buss, stiger engagemanget för köp av en prisvärd andrabil till familjen främsta prioritet. Så man bör skrota bilar för dödsbo även om det är en Toyota-Starlet som skall återvinnas.