Att besöka en bilreparatör i Furulund, för att fixa en felaktighet under garantitiden, utarmar inte någon fordonsägare. Det är bilfabrikantens ansvar att fixa alla felaktigheter under denna tid. Men en auktoriserad bilverkstads färdighet att ta bra ersättning håller en smart ägare borta vid andra tillfällen. Bilverkstäder runt om i landet har under flera år anklagats för lurendrejeri, som i somliga fall kan betraktas som svekfullt handlande. Fordonsägarens Riksförbunds inofficiella och antagligen slipade granskning pekar på ett häpnadsväckande utslag. 7 av åtta bilföretag blåste sina kunder rejält. Under senare år har Bilverkstäder även ökat sitt intresse för fordon som folk vill skrota. Ändamålet med detta är att återinföra, de gamla trafikskadliga och miljöfördärvande, fordonen i trafik.
Bolag som arbetar med bilar i Furulund presterar olika egenskaper
Konsumentverket och Arn & Company AB har ingripit bilverkstäder vid flertal tillfällen för att bringa struktur i fordons branschens bedrägerier. Det har utmynnat i 3 arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar genom branschkontraktet ”Verkstadens reparationsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades dock inte att frambringa högre förtroende. Det förorsakade MRF och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetsklassificering till företagen. Standarden startar med ordentliga egenskapsinspektioner, som kommer att äga rum både internt och utomstående av skickliga inspektörer. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Furulund får licens att märka ”Legitimerad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Små aktörer som håller på med bilreparationer i Furulund väcker intresse
Via Hallå Konsument intrång är det lätt att skönja två skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Furulund. Bland de legitimerade förekommer behöriga verkstäder med tämligen kostsamma lagningar. Förmodligen beror det på att bara originalkomponenter används. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har möjlighet till betydligt mer prisvärda bilkomponenter och är således konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”verkstäderna” som väcker mest uppståndelse. Priserna de har är fantastiska. Beg. bilreservdelar demonterade från en bilskrot med självplock ger troligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Via Transportstyrelsens tuffa klimatvillkor i återvinningsstadgan förmåddes otaliga bilmonteringar att sluta eller byta mål till bilrenoveringar som ersättning för skrotning av bilar. Och det förekommer än idag skrotfirmor med olagliga insamlingsområden för ägare, som skall skrota en bil. Massor skrotbilar återförs i trafik igenom fiffel med reg. beviset, medan andra exporteras olagligt med mycket bra intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som ”gammal Rolls Royce bärgas utan kostnad”, eller ”stor ersättning för trasiga personbilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt engagemang för uttjänta bilar. I enlighet med naturlagen borgar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och borttagen på Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte seriösa aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Furulund utnyttjas.