En Länsstyrelsen godkänd skrotfirma i Gbg kan nuförtiden tjäna pengar i Göteborg på en obrukbar Triumf. Det är inte så länge sedan den enda intäkten kom från säljande av beg. delar. I och med de här försäljningar inte täckte återvinningsavgiften tvingas en bilägare betala vid överlämnandet. En viss statlig utjämning gavs genom skrotbilspremie. Men när den upphörde eskalerades de mycket uppmärksammade och för klimatet ohälsosamma avhysningarna i skog och mark. Transportstyrelsen skred då in i handlingen.
Med tuffa lagar och regler ändrade de situationen. Biltillverkare blev skyldiga att bekosta för arbete vid skrotning och fragmentering. Uppsamling föll även på deras axlar. Fordonsskrot kategoriserades som naturvådligt avfall, så bolag utan medgivande från Miljövårdsverket stod utan arbete. Det medförde i massor av likviderade skrotfirmor. Men igenom en lyckad insats kan en legal skrotfirma i Gbg tillhandahålla kompensation för en trasig Triumf.
Attraktiva bildelar ger högre intäkter på Triumf för skrotföretagen i Göteborg
Fordonstillverkare gavs anvisningar om en nästan fullkomlig retur av en Triumf till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter massa års frenetiskt jobb har denna intention uppnåtts med tilltagen marginal. Därför har Göteborg anspråk på kompensation ersatts av en acceptabel ersättning för en skrotbil på en legal skrotfirma i Gbg. Men skrotningsutvecklingen hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets skoningslösa påtryckningar hos bilskrotarna.
Kasserade bilar klassades som klimatriskabelt avfall, och naturadministrationen bereddes i arbete att se till att de de hårda normerna följdes exakt. Återvinning och miljöhantering av en Triumf hos en certifierad bilskrotning i Gbg klimatanpassades och kontrollerades så noga att olaglig business skulle försvinna. Det förorsakade också, att nära femtio procent av Sveriges företag var tvungna att avveckla verksamheten. Nuförtiden har omläggningen av skrotning förverkligats till de nya förordningarna. En lämplig bildemontering följer miljövillkoren utan anmärkningar. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Triumf och andra trotjänare är eftersträvade objekt.
Skrotföretagen i Gbg tävlar om att köpa äldre Triumf
Att skrot i Gbg har kärv konkurrens om en gammal Triumf är ingen nyhet. Förbjudna exporter har skett en god stund. Det framställs i Vi Bilägare hur naturinspektörer och polismakten Göteborg bara kan se på, hur beskaffenhet för hundratusentals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den samordnade brottsligheten har funnit en ny och riskfri verksamhet vid sidan av narkotikan. Och hantering med återinförande av uttjänta bilar i trafik växer oavbrutet. Suget efter billiga beg. bilar som Triumf är mer än någonsin.
Några, mer eller mindre organiserade, bilmekaniker handlar och dona tillräckligt ordentlig med billiga reservdelar. Detta är självfallet en motgång för de aktiva miljöhjältarna, som slåss mot de höga koldioxidföroreningarna. I den rådande pandemins uppmaning, att åka bil som alternativ för att använda spårvagn, ökar engagemanget för inköp av en prisvärd andrabil till hemmet i Göteborg största prioritet. Så en etablerad bilskrot i Gbg ser med sorgsenhet hur en trasig natur- och trafikfarlig Triumf kör utmed sin bildemontering.