Falsarier med skrotbilar i Strängnäs

Det är ingen hemlighet, att skrotbilar från Strängnäs vanligtvis kommer på fel vägar. Eller till inte helt rumsrena företag som inte alls vill skrota bilarna för bildemontering. Huvudsakligen är det ur klimatsynpunkt angeläget att fordonsägarna förbereder och kontrollerar förfarandet, när tiden är inne att lämna bilen för skrotning. Flera tusen finns att tjäna igenom kontakt på flera certifierade företag. Så det är inte längre lönsamt att dumpa sitt fordonsvrak i omgivningen. Många av Sveriges behöriga skrotföretag lämnar betalning i skiftande mängd. Även då bilvraken upphämtas med bärgningsbil får man ofta ersättning för kompletta skrotbilar, där original-katalysatorn utgör den mest betydelsefulla bildelen. Den innehåller platina eller en kombination av palladium och rodium. Ädelmetaller, som är dyrare än guld, höjer skrotvärdet avsevärd.

Förkastade kasserade bilar från Strängnäs kan användas olagligt

Innan en skrotbil i Strängnäs hamnat på en legitimerad bildemontering med överlämnad registreringsbevis, och skrotningsintyg mottagits, finns risk att bilen blir använd i brottsliga avsikter. Ett klimat- och trafikskadlig bil ger 10 gånger mer till försäljaren i ett annat land. Det föreligger förbud att föra ut skrotbilar som saknar godkänd granskning. Det är kanske skälet till den lönande affärsverksamheten hos den organiserade brottsligheten. Trafikverket och Riksdagen insats begränsas till registrering av antalet otillåtna utförda skrotbilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Gp som intervjuat kontrollanter från ett klimatkansliet i Trelleborgs hamn. När en kasserad personbil i Strängnäs annonseras ut genom nätet eller kvällstidningar, kan den också återföras i trafik utan bilinnehavarens medvetande. Och flertalet mindre bilföretag lagar enkelt de klimat-och trafikfarliga fordonen i körbart skick. Om en fordonsägare bärgar sin defekta bil för tänkt bildemontering, utan att få skrotningsintyg från en auktoriserad skrot, kan det medföra kommande problem. Åliggande för skrotning och bildemontering vilar tungt på bilägaren. Och detta framgår otvetydigt i Miljöförordningen. För att avstyra oegentligheter vid försäljning borde säljaren utföra handlingar för att avlägsna sådana vågspel, när det är dags att skrota sitt fordon. Genom biltillverkarnas framgångsrika recykling, därtill skrotarnas effektiva modernisering enligt bilskrotsförordningen, kan fordonsinnehavaren vänta sig en rejäl ersättning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också varierande kompensation. Men det är vid ett dylik situation, som risken finns för att skrotbilarna kan komma på nämnda avvägar, med framtida besvär som påföljd.

Samtliga uttjänta fordon från Strängnäs borde lämnas till en behörig bildemontering

Lämnar fordonsinnehavaren personligen in sin gamla klenod  till en legitimerad bildemontering minskar osäkerheten för lurendrejeri. Innan arbetsgången med recykling skruvas eftersökta fordonsdelar för återanvändning och renoveras för att senare säljas vidare. Och genom kvittens, som verifierar fragmentering och avfärdande hos Trafikstyrelsen, säkerställer en tillåten handling. Parallellt inkasserar fordonsinnehavaren maximal ersättning för en uttjänt bil i Strängnäs. Men summan varierar med flera tusen kronor. Så det kan vara lukrativt att studera alternativen. Måste bilen bärgas är faran desto större att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det finns möjligheter att sätta stopp för de olagliga rörelsen. Att se till bärgning genomförs av en seriös bärgare som samarbetar med en auktoriserad skrot, därtill att ett undertecknat mottagningskvitto med bilskrotsintyg lämnas, som evidens för nästkommande avfärdande på bilregistret. Avsyna, före bärgningen, att licens för frakt av skrotbilar är utförd av Länsstyrelsen. Ett reko företag har ett sådant formulär enkelt åtkomligt och öppningsbart på sin sajt. De här enkla handlingar säkrar för att en skrotbil i Strängnäs omhändertas på ett legitimt och klimatskyddat vis.