Det är offentligt känt och debatterat, att vårt klimat försämras på ett uppskakande sätt. En stor del beror på det höga co2-utsläppet från gamla, mer eller mindre kasserade,bilar i Södertälje. Mycket har författas om övergivna skrotbilars negativa inverkan i naturen. Men få av dessa kommentarer har omnämnt den enorma klimatförvärrande, som dessa kasserade bilar orsakar i trafik.
Vetenskapsmän är verkligen enade om att koldioxid-utsläppen vållar den så kallade temperaturhöjande klimatpåverkan med högre värme som konsekvens. Och miljöförvärrande med den ena klimatkatastrofen efter andra följer i och med regressen.
Det vore logiskt att klimatskadliga personbilar försvinner ur trafik. Tyvärr är det så att miljön kommer i andra hand för många. Så varför ser inte alla fordonsägare att den blir skrotad enligt Naturvårdsverkets bestämmelser.
Utrangerade skrotbilar från bilskrot från Södertälje kan brukas brottsligt
Före en skrotbil i Södertälje hamnat på en certifierad bildemontering med överlämnad registreringsbevis, och skrotningsintyg tagits emot, finns risk att fordonet blir använd i illegala syften. Ett miljö- och trafikfarlig personbil ger 10 gånger mer till försäljaren i ett annat land.
Det är förbud att skeppa ut skrotbilar som saknar godkänd undersökning. Det är kanske orsaken till den lönsamma affären hos den organiserade brottsligheten. Myndigheterna och Regeringens prestation definieras till registrering av antalet förbjudna utförda skrotbilar via kajplatser eller Öresundsbron. Allt enligt Svt som pratat med kontrollanter från miljötjänstemän i Stockholms hamn. När en uttjänt bil i Södertälje annonseras ut genom Google eller pressen, kan fordonet även återgå i trafik utan ägarens vetskap. Och många mindre bilverkstäder reparerar enkelt de miljö-och trafikskadliga fordonen i körbart tillstånd.
Om en fordonsägare bärgar sin fördärvade personbil för tänkt bilskrotning, utan att få mottagningskvitto från en certifierad bildemontering, kan det medföra kommande trubbel. Åliggande för skrotning och avregistrering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta framgår otvetydigt i klimatbalken. För att undvika lagbrott vid handel borde säljaren vidtaga initiativ för att undanröja sådana vågspel, när tiden är inne att skrota bilen.
Igenom biltillverkarnas framgångsrika återvinning, samt bilskrotarnas effektiva modernisering i enlighet med bilskrotningsförordningen, kan fordonsinnehavaren vänta sig en stor ersättning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår även varierande kompensation. Men det är vid ett sån tillfälle, som risken förekommer för att de uttjänta bilarna kan komma på berörda avvägar, med kommande problem som påföljd.
Samtliga skrotbilar från Södertälje skall transporteras till en godkänd bilskrot
Lämnar fordonsägaren själv in sin uttjänta bil till en godkänd bilskrot minskar riskerna för bedrägligt förfarande. Före förfarandet med återvinning plockas åtråvärda komponenter för återbruk och saluförs. Via mottagningsbevis, som bekräftar fragmentering och avregistrering hos bilregistret, borga för en legitim handling. Parallellt inkasserar fordonsägaren bra ersättning för en uttjänt bil i Södertälje.
Men priset varierar med många hundralappar. Så det kan vara givande att analysera varianterna. Behöver bilvraket bärgas är risken desto större att den hamnar i orätta händer. Men det existerar möjligheter att sätta hinder för de illegala verksamheterna. Kontrollera att hämtning utförs av en seriös bärgare som samarbetar med en certifierad bilskrot, också att ett underskrivet mottagningsbevis med skrotningsintyg avlämnas, som evidens för kommande avregistrering hos Trafikstyrelsen.
Inspektera, innan bärgningen, att tillåtelse för bärgning av skrotbilar är utförd av Transportstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sådant tillstånd disponibelt och läsbart på sin internetplats. Dessa enkla åtgärder tryggar för att en uttjänt bil i Södertälje hanteras på ett lovligt och naturskyddat sätt.