Märkbart svinn av skrotbilar från Säter

Övergivna bilar från Säter belägger fordonsvrakens avvägar från ackrediterade skrotar. Och i högre grad bevisas detta genom de tusentals uppställningsplatser av bilar med körförbud, som kan betraktas runt om i landet. Det förekommer i själva verket bara några enstaka fordonskyrkogårdar, som har lov för bibehållandet av uttjänta fordon på oskyddade områden. De i Båtnäs och Ryd har blivit sevärdheter och mjölkkor till kommunernas ekonomi. Men resterande uppställningsplatser, med klimatvådliga och halvt förstörda skelett, är illa att behöva se. Det finns väl inga andra, än ansvariga hos Miljövårdsverket, som går med på dessa ställen, som också tycks beviljas på vattenskyddade områden. Dessa kasserade bilar på avvägar kommer inte att hamna på skroten, om inte bilägarna tar sitt åliggande i enlighet med miljöbalken.

Förkastade kasserade bilar från Säter kan brukas brottsligt

Innan en uttjänt bil i Säter hamnat på en auktoriserad bilskrot med överlämnad registreringsbevis, och mottagningsbevis mottagits, riskerar fordonet bli använd i kriminella syften. Ett natur- och färdselfarlig bil ger 10 gånger mer till försäljaren i ett annat land. Det är förbud att skeppa ut uttjänta fordon som saknar giltig granskning. Det är kanske skälet till den lönsamma businessen hos den samordnande brottsförekomsten. Myndigheterna och Regeringens prestation avgränsas till inregistrering av mängden förbjudna utförda skrotbilar via kajplatser eller Öresundsbron. Allt enligt Expressen som intervjuat tillsynsmän från miljökontoret i Stockholms hamn. När en skrotbil i Säter säljes genom Google eller kvällstidningar, kan bilen även återgå i trafik utan fordonsinnehavarens kännedom. Och en del mindre bilverkstäder återställer enkelt de klimat-och trafikvådliga fordonen i körbart skick. Om en fordonsinnehavare bärgar sin demolerade bil för ämnad bildemontering, utan att få mottagningskvitto från en godkänd skrot, kan det orsaka kommande problem. Åliggande för skrotning och avregistrering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta instrueras otvetydigt i naturförordningen. För att avstyra ohederligt förfarande vid avyttring bör säljaren vidta initiativ för att ta bort sådana vågspel, när det är dags att skrota bilen. Via biltillverkarnas framgångsrika återvinning, och bilskrotarnas rationella sanering i enlighet med bilskrotningsförordningen, kan fordonsinnehavaren förvänta sig en rejäl betalning vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår också skiftande betalning. Men det är vid ett sån situation, som risken finns för att de uttjänta fordonen kan komma på berörda avvägar, med framtida trubbel som effekt.

Samtliga skrotbilar från Säter borde överlämnas till en behörig bilskrot

Bärgar fordonsinnehavaren själv in sin gamla klenod till en legitimerad bilskrot undanröjs riskerna för bedrägerier. Före arbetsgången med skrotning demonteras populära bildelar för recirkulation för försäljning. Och genom mottagningskvittens, som styrker skrotning och avfärdande på bilregistret, garanteras en legal handling. Parallellt inkasserar bilinnehavaren högst betalning för en uttjänt bil i Säter. Men priset kan skilja med många hundralappar. Så det kan vara lönsamt att ta reda på valmöjligheterna. Skall skrotbilen hämtas är osäkerheten högre att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det finns alternativ att sätta stopp för de illegala rörelsen. Kontrollera att transport sker av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en auktoriserad bildemontering, samt att ett underskrivet kvittens med skrotningsintyg avlämnas, som evidens för annalkande avfärdande på Trafikverket. Kontrollera, före hämtningen, att licens för frakt av uttjänta fordon är utförd av Transportstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sånt tillstånd lätt tillgängligt och öppningsbart på sin internetplats. De här enkla steg säkrar för att bilvraket i Säter hanteras på ett legitimt och klimatskyddat förfaringssätt.