Att att utforska Trafikstyrelsens rapporter går det att läsa, att en uppsjö avställda bilar tycks försvinna från landet. Normalt är avställda fordon behäftade med nyttjandeförbud och klassas klimatmässigt som uttjänta fordon. Riksdagens förslag 2017/18:246 bekräftar att flertalet är på drift via citat:”Antalet fordon som transporteras in till bildemonteringar har sjunkit markant.” otaliga av de här bedrövliga bilvrak från Danderyd har återinförts på våra vägar någonvart. Att de, via sina stora koldioxidföroreningar, samtidigt är anledningen till den dramatiska klimatförändringen är ingen hemlighet. Känner de gamla bilägarna till tillståndet? Eller har de blivit utnyttjade till olagliga affärer? För en del 24 månader sedan var det kostnadskrävande att lämna bilen för demontering. Då fanns väl inte heller något allmänt klimatövervägande. Så den egna ekonomin var nog det första man tänkte på och så bör det vara också nuförtiden. För bilfabrikanternas effektiva recycling har gett skrotbilarna ett helt annat värde, som kommer ägarnas plånbok till del.
Förkastade skrotbilar från Danderyd kan användas brottsligt
Före en skrotbil i Danderyd nått en behörig bilskrot med överlämnad registreringsbevis, och skrotintyg tagits emot, riskerar fordonet blir använd i olagliga syften. Ett klimat- och trafikvådlig fordon ger tiofalt till försäljaren i Afrika. Det är förbud att exportera kasserade bilar som saknar godkänd undersökning. Det är kanske upphovet till den lönande affärsverksamheten hos den organiserade brottsliga verksamheten. Myndigheterna och polisens prestation avgränsas till inskrivning av antalet otillåtna utförda kasserade bilar via hamnar eller Öresundsbron. Allt enligt Svt som intervjuat kontrollanter från miljökontoret i Trelleborgs hamn. När en kasserad personbil i Danderyd säljes genom Google eller pressen, kan den även återföras i trafik utan bilinnehavarens medvetande. Och en del mindre bilverkstäder återställer enkelt de miljö-och trafikvådliga åkdonen i körbart tillstånd. Om en bilägare bärgar sin fördärvade personbil för antagen återvinning, utan att få skrotningsintyg från en behörig bilskrot, kan det medföra kommande besvär. Ansvaret för återvinning och bildemontering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta visas tydligt i naturbalken. För att slippa fuffens vid handel måste säljaren vidta handlingar för att undanröja sådana vågspel, när tiden är inne att skrota sin bil. Via fordonstillverkarnas framgångsrika recykling, samt skrotarnas effektiva modernisering i enlighet med bilskrotningsförordningen, kan fordonsägaren räkna med en bra ersättning vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår även skiftande kompensation. Men det är vid ett dylik situation, som risken föreligger för att de uttjänta fordonen kan komma på berörda avvägar, med framtida trassel som efterverkning.
Samtliga uttjänta fordon från Danderyd bör bärgas till en legitimerad skrot
Bärgar bilägaren själv in sitt fordonsvrak till en certifierad skrotfirma elimineras riskerna för lurendrejeri. Innan förfarandet med recykling skruvas efterfrågade bilkomponenter för återanvändning hos en bilverkstad. Via mottagningskvittens, som bekräftar återvinning och avregistrering på Trafikstyrelsen, tryggar en laglig åtgärd. Parallellt får ägaren maximal kompensation för en uttjänt bil i Danderyd. Men summan varierar med många hundralappar. Så det kan vara givande att analysera alternativen. Ska skrotbilen hämtas är osäkerheten desto större att den hamnar i orätta händer. Men det existerar möjligheter att sätta stopp för de illegala rörelsen. Att se till transport utförs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en legitimerad bildemontering, även att ett påskrivet mottagningsbevis med bilskrotsintyg avlämnas, som intyg för annalkande avfärdande på bilregistret. Granska, före transporten, att tillstånd för bärgning av kasserade bilar är utförd av Länsstyrelsen. Ett reko företag har ett sådant blankett lätt tillgängligt och öppningsbart på sin sajt. De här lätta åtgärder tryggar för att bilvraket i Danderyd vårdas på ett legalt och klimatskyddat vis.