Skrotbilar från Krokek borde få följa naturens gång i större grad, än den gör nu för tiden. Och det innebär avlämnande med registreringsbeviset hos en legitimerad bilskrot för skrotning och demontering. Även fast att de flesta lämnar stora ersättningar för fordonen har de stor konkurrens. Den olagliga exporten ökar hela tiden. Så kommersen är otroligt viktig för den organiserade brottsligheten.
Men även inom landet sker oegentligheter med de miljö- och trafikfarliga fordonen. Förbättringen med koldioxid-rening, antisladdsystematik och säkerhetsbälten gör klyftan till gamla fordon skyhögt. Det betyder enligt vetenskapsman på Lunds universitet, att bilägarna borde skrota bilen om den är över tio år gammal. Ur ett klimat- och trafiksäkerhetssynpunkt är de äldre skrotbilarna verkligen på villovägar.
Utrangerade uttjänta fordon från Krokek kan brukas kriminellt
Före en skrotbil i Krokek hamnat på en behörig skrot med lämnad registreringsbevis, och skrotningsintyg mottagits, riskerar bilen blir utnyttjad i illegala ändamål. Ett klimat- och färdselfarlig bil ger 10 gånger mer till säljaren i Afrika. Det är förbud att skrota bilen och sedan föra ut dessa till ett annat land utan en godkänd undersökning. Det är kanske motivet till den vinstgivande affärsverksamheten hos den samordnande brottsligheten. Transportstyrelsen och polisens prestation avgränsas till inregistrering av mängden förbjudna utförda skrotbilar via hamnar eller via bron till Danmark.
Allt enligt Aftonbladet som pratat med tillsynsmän från miljökansliet i Malmös hamn. När en uttjänt bil i Krokek annonseras ut genom webben eller pressen, kan fordonet också återföras i trafik utan bilägarens vetskap. Och flera mindre verkstäder återställer lätt de miljö-och trafikvådliga fordonen i körbart skick. Om en bilägare bärgar sin fördärvade personbil för tänkt skrotning, utan att få mottagningsbevis från en behörig skrot, kan det innebära framtida trubbel.
Åliggande för återvinning och bildemontering vilar tungt på bilägaren. Och detta instrueras otvetydigt i klimatförordningen. För att slippa lagbrott vid försäljning bör säljaren utföra handlingar för att undanröja sådana risker, när det är dags att skrota sin bil. Genom biltillverkarnas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas effektiva sanering enligt bilskrotningslagen, kan fordonsägaren räkna med en okey betalning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår även skiftande kompensation. Men det är vid ett sådan tillfälle, som risken förekommer för att de uttjänta fordonen kan komma på berörda avvägar, med framtida strul som påföljd.

Samtliga skrotbilar från Krokek måste transporteras till en legitimerad bildemontering
Avlämnas bilägaren personligen in sitt fordon till en auktoriserad skrotfirma minskar riskerna för bedrägligt förfarande. Innan arbetsgången med fragmentering demonteras omtyckta bilkomponenter för återanvändning hos en bilverkstad. Igenom kvittens, som bekräftar återvinning och avfärdande hos Trafikverket, säkerställer en laglig åtgärd. Parallellt får fordonsinnehavaren högst ersättning för en uttjänt bil i Krokek. Men priset varierar med flera tusen kronor. Så det kan vara smart att undersöka valmöjligheterna.
Måste bilvraket bärgas är faran desto större att den hamnar i orätta händer. Men det finns möjligheter att sätta hinder för de olagliga aktiviteten. Tillse att transport sker av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en certifierad bildemontering, samt att ett undertecknat mottagningsbevis med skrotintyg överlämnas, som evidens för annalkande avregistrering hos bilregistret. Kontrollera, före transporten, att licens för bärgning av skrotbilar är utförd av Transportstyrelsen. Ett reko företag har ett sådant blankett enkelt åtkomligt och läsbart på sin hemsida. De här enkla åtgärder säkrar för att bilvraket i Krokek hanteras på ett lovligt och naturskyddat sätt.