Olagliga uppställningsplatser för skrotbilar i Broby

Att att undersöka Trafikstyrelsens rapporter går det att läsa, att en uppsjö avställda bilar tycks försvinna från landet. Vanligtvis är avställda personbilar uppställda med nyttjandeförbud och stämplas miljömässigt som skrotbilar. Centerns förslag 2017/18:246 bekräftar att ett stort antal är på drift via citat:”Skrot bilar som lämnas in till bilskrotar har sjunkit kraftigt.” flera av dessa försvunna vrak från Broby har återinförts på våra vägar någonvart. Att de, igenom sina stora co2utsläppen, samtidigt är anledningen till den dramatiska miljöförändringen är inget mysterium. Vet de gamla bilägarna till sakläget? Eller har de blivit utnyttjade till olagliga handlingar? För flera decennier sedan var det kostnadskrävande att skrota bilen. Då figurerade inte heller något allmänt klimatfunderande. Så ens pengar var nog det första man tänkte på och så borde den vara även idag. För biltillverkarnas verkningsfulla recirkulation har gett de uttjänta bilarna ett helt annat betydenhet, som kommer ägarnas plånbok till del.

Förkastade skrotbilar från Broby kan utnyttjas olagligt

Innan en uttjänt bil i Broby nått en godkänd skrot med överlämnad registreringsbevis, och mottagningsbevis mottagits, finns risk att bilen blir utnyttjad i olagliga syften. Ett klimat- och trafikvådlig personbil ger tiofalt till säljaren i ett annat land. Det föreligger förbud att exportera kasserade bilar som saknar godkänd inspektion. Det är kanske skälet till den vinstgivande affären hos den organiserade brottsförekomsten. Myndigheterna och Regeringens prestation definieras till inskrivning av antalet lagstridigt utförda skrotbilar via hamnar eller Öresundsbron. Allt enligt Tv 4 som pratat med kontrollanter från naturkansliet i Uddevalla hamn. När en kasserad personbil i Broby säljes genom Google eller kvällstidningar, kan fordonet även återgå i trafik utan fordonsägarens medvetande. Och många mindre bilverkstäder återställer lätt de natur-och trafikvådliga åkdonen i körbart tillstånd. Om en fordonsägare överlämnar sin demolerade bil för tänkt bilskrotning, utan att få mottagningskvitto från en auktoriserad bilskrot, kan det orsaka framtida trubbel. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på fordonsägaren. Och detta visas otvetydigt i Miljöbalken. För att slippa fuffens vid försäljning måste säljaren utföra åtgärder för att eliminera sådana vågspel, när det är dags att skrota sin bil. Igenom bilfabrikanternas framgångsrika recykling, och bilskrotarnas effektiva sanering i enlighet med bilskrotsförordningen, kan fordonsinnehavaren vänta sig en rejäl ersättning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår också skiftande betalning. Men det är vid ett sådan möjlighet, som risken finns för att skrotbilarna kan komma på nämnda villovägar, med framtida problem som efterdyning.

Samtliga kasserade bilar från Broby bör avlämnas till en godkänd bilskrot

Transporterar fordonsägaren själv in sin gamla klenod  till en auktoriserad skrot undanröjs faran för lurendrejeri. Före förfaringssättet med återvinning demonteras tilltalande fordonsdelar för återanvändning och saluförs. Och genom mottagningsbevis, som intygar återvinning och avregistrering på Trafikverket, borga för en legal handling. Samtidigt får ägaren högst ersättning för en uttjänt bil i Broby. Men summan varierar med många hundralappar. Så det kan vara givande att granska valmöjligheterna. Måste skrotbilen hämtas är faran högre att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det existerar alternativ att sätta hinder för de förbjudna rörelsen. Kontrollera att transport sker av en avtalad partner till en certifierad bildemontering, även att ett påskrivet kvitto med skrotningsintyg överlämnas, som intyg för kommande avfärdande på Trafikverket. Kolla, innan hämtningen, att behörighet för frakt av skrotbilar är utförd av Transportstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sånt formulär lätt tillgängligt och läsbart på sin sajt. De här enkla handlingar säkrar för att en uttjänt bil i Broby omhändertas på ett lagenligt och miljösäkert förfaringssätt.