Det är offentligt känt och debatterat, att planeten förvärras på ett dramatiskt sätt. En stor del bottnar i det höga co2-utsläppet från omoderna, mer eller mindre kasserade bilar i Alsike. Mycket har avfattats om dumpade skrotbilars negativa påverkan på naturen. Men inte många av de här inlägg har omnämnt den gigantiska miljöförvärrande, som dessa skrotbilar leder till i trafik. Forskare är verkligen enade om att CO2-utsläppen ge upphov till den så kallade växthuseffekten med högre värme som konsekvens. Och klimatförvärrande med den ena miljötragedi efter andra följer i takt med regressen. Det vore naturligt att klimatfarliga personbilar försvinner från Världen. Men så är inte alltid fallet. Så varför tillser inte alla bilinnehavare att den blir skrotad enligt ställda krav.
Utrangerade uttjänta fordon från Alsike kan utnyttjas laglöst
Innan en skrotbil i Alsike hamnat på en auktoriserad skrot med lämnad registreringsbevis, och skrotningsintyg tagits emot, riskerar bilen bli utnyttjad i kriminella syften. Ett natur- och färdselskadlig bil ger 10 gånger mer till säljaren i ett annat land. Det råder förbud att exportera uttjänta fordon som saknar acceptabel undersökning. Det är kanske motivet till den lönande affären hos den organiserade brottsligheten. Trafikverket och polisens insats avgränsas till registrering av mängden förbjudna utförda uttjänta fordon via hamnar eller Öresundsbron. Allt enligt Göteborgsposten som pratat med kontrollanter från naturtjänstemän i Malmös hamn. När en kasserad personbil i Alsike säljes genom Google eller pressen, kan fordonet även återgå i trafik utan ägarens vetskap. Och en del mindre bilverkstäder återställer enkelt de miljö-och trafikfarliga bilarna i körbart tillstånd. Om en fordonsägare överlämnar sin fördärvade personbil för ämnad återvinning, utan att få mottagningsbevis från en godkänd bildemontering, kan det innebära kommande dilemman. Ansvaret för återvinning och bildemontering vilar tungt på ägaren. Och detta instrueras otvetydigt i naturbalken. För att slippa fuffens vid försäljning skall säljaren vidta åtgärder för att eliminera sådana vågspel, när tiden är inne att skrota bilen. Genom bilfabrikanternas framgångsrika recykling, och bilskrotarnas rationella sanering enligt bilskrotsförordningen, kan fordonsinnehavaren räkna med en stor kompensation vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår också skiftande kompensation. Men det är vid ett dylik tillfälle, som risken finns för att de uttjänta bilarna kan komma på berörda villovägar, med framtida problem som effekt.
Alla uttjänta fordon från Alsike måste fraktas till en godkänd bildemontering
Lämnar ägaren själv in sitt fordonsvrak till en certifierad skrotfirma minskar faran för bedrägligt förfarande. Innan förfarandet med återvinning skruvas åtråvärda delar för återanvändning och renoveras för att senare säljas vidare. Via skrotningsintyg, som bekräftar återvinning och avfärdande på Trafikverket, borga för en legitim handling. Parallellt erhåller fordonsinnehavaren maximal betalning för en uttjänt bil i Alsike. Men priset varierar med många hundralappar. Så det kan vara givande att ta reda på varianterna. Skall bilen hämtas är osäkerheten högre att den hamnar i orätta händer. Men det finns möjligheter att sätta hinder för de olagliga verksamheterna. Att se till hämtning sker av en seriös bärgare som samarbetar med en godkänd bilskrot, också att ett underskrivet mottagningsbevis med skrotningsintyg överlämnas, som intyg för kommande avregistrering på Transportstyrelsen. Kolla, före bärgningen, att licens för frakt av skrotbilar är utförd av Transportstyrelsen. Ett reko företag har ett sånt formulär lätt tillgängligt och öppningsbart på sin webbsida. Dessa enkla åtgärder garanterar för att en skrotbil i Alsike omhändertas på ett lagligt och miljöskyddat vis.