Uttjänta fordon utan verifiering i Finspång uppfattas, av många, till övergivna bilar i naturen. Det har skrivits mycket om det klimatfarliga förfaringssättet. Och det är givetvis en irriterande syn att se dessa vanställda och rostiga vrak gömda bland träd och buskar. Men de här fordonsvraken utgör endast en liten del av lagbrotten med uttjänta bilar, som borde lämnas till en legitimerad bilskrot för återvinning och recession till ett evigt kretslopp inom industrin. En sådan procedur ger möjlighet till en inte oväsentlig kompensation till bilägaren, som behöver skrota sin bil. Bilskrotarna tävlar med alltjämt tilltagande betalningar. Och också då uttjänta bilar måste hämtas med bärgningsbil kan ägaren få betalt. Otaliga gånger räcker dessvärre inte detta för att fordonsvraken ska avvika för förgott.
Förkastade skrotbilar från Finspång kan utnyttjas laglöst
Före en uttjänt bil i Finspång hamnat på en auktoriserad bilskrot med lämnad reg. bevis del 2, och skrotningsintyg mottagits, finns risk att den bli använd i brottsliga ändamål. Ett klimat- och färdselvådlig bil ger tiofalt till försäljaren i Afrika. Det är förbud att föra ut kasserade bilar som saknar acceptabel kontroll. Det är kanske orsaken till den vinstgivande affären hos den organiserade brottsliga verksamheten. Länsstyrelsen och polisens insats avgränsas till registrering av kvantiteten lagstridigt utförda uttjänta fordon via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Svt som intervjuat inspektörer från ett klimatkontoret i Stockholms hamn. När en skrotbil i annonseras ut genom nätet eller dagstidningar, kan den också återgå i trafik utan fordonsägarens vetskap. Och många mindre verkstäder reparerar lätt de natur-och trafikvådliga åkdonen i körbart tillstånd. Om en fordonsägare överlämnar sin kasserade bil för tänkt återvinning, utan att få skrotningsintyg från en auktoriserad bilskrot, kan det orsaka kommande besvär. Åliggande för skrotning och avregistrering vilar tungt på fordonsägaren. Och detta instrueras otvetydigt i naturbalken. För att undvika fuffens vid avyttring borde säljaren utföra åtgärder för att ta bort sådana vågspel, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Igenom biltillverkarnas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas väl planlagda modernisering enligt bilskrotningsförordningen, kan bilägaren räkna med en okey kompensation vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också varierande ersättning. Men det är vid ett sån tillfälle, som risken förekommer för att skrotbilarna kan komma på berörda avvägar, med kommande bekymmer som följd.
Alla kasserade bilar från Finspång borde bärgas till en auktoriserad bilskrot
Bärgar bilägaren själv in sin uttjänta bil till en behörig bilskrot minskar osäkerheten för bedrägligt förfarande. Innan arbetsgången med återvinning plockas efterfrågade komponenter för återanvändning och saluförs. Igenom skrotintyg, som bekräftar fragmentering och avfärdande på Transportstyrelsen, tryggar en legal behandling. Parallellt får fordonsägaren maximal betalning för en kasserad personbil i Finspång. Men summan skiftar med många hundralappar. Så det kan vara lukrativt att undersöka alternativen. Bör fordonet hämtas är risken desto större att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det existerar potential att sätta hinder för de förbjudna verksamheterna. Tillse att hämtning verkställs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en behörig bilåtervinnare, därtill att ett underskrivet mottagningskvitto med bilskrotsintyg lämnas, som evidens för kommande avregistrering hos Trafikverket. Avsyna, innan transporten, att tillåtelse för frakt av uttjänta fordon är utförd av Transportstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sådant blankett enkelt åtkomligt och öppningsbart på sin hemsida. De här lätta aktioner säkerställer för att en uttjänt bil i Finspång omhändertas på ett legalt och naturskyddat sätt.