Skrotbilar från Järfälla och bilskrot täcker inte behovet av billiga andrabilar

Kasserade bilar från Järfälla borde få följa naturens gång i större utsträckning, än den gör i dag. Och det innebär inlämning med reg. bevis del 2 hos en legitimerad skrot för avregistrering och demontering. Trots att de flesta lämnar höga ersättningar för skrotbilarna har de stor rivalitet. Den olagliga exporten expanderar konstant.

Så marknaden är otroligt viktig för de kriminella fiktiva företagen. Men även inom landet sker fuffens med de klimat- och trafikfarliga fordonen. Progressen med koldioxid-rening, antisladdsystem och säkerhetsbälten gör klyftan till gamla personbilar skyhögt. Det betyder enligt vetenskapsman på Göteborgs universitet, att bilägarna bör skrota bilen om den är över elva år gammal. Ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt är gamla fordonen verkligen på villovägar.

Utrangerade kasserade bilar från Järfälla kan användas kriminellt

Innan en skrotbil i Järfälla hamnat på en auktoriserad bildemontering med överlämnad reg. bevis del 2, och skrotintyg mottagits, finns risk att den bli använd i kriminella syften. Ett miljö- och trafikvådlig fordon ger tiofalt till säljaren i Afrika. Det existerar förbud att föra ut kasserade bilar som saknar acceptabel granskning. Det är kanske skälet till den vinstgivande businessen hos den organiserade brottsligheten. Länsstyrelsen och Regeringens insats begränsas till inregistrering av antalet otillåtna utförda kasserade bilar via kajplatser eller via bron till Danmark.

Allt enligt Svt som intervjuat inspektörer från naturkontoret i Malmös hamn. När en kasserad personbil i Järfälla säljes genom Google eller pressen, kan bilen även återgå i trafik utan fordonsinnehavarens vetskap. Och många mindre verkstäder återställer lätt de miljö-och trafikfarliga bilarna i körbart tillstånd. Om en ägare bärgar sin fördärvade personbil för ämnad återvinning, utan att få mottagningskvitto från en godkänd bilskrot, kan det leda till framtida bekymmer. Ansvaret för skrotning och avregistrering vilar tungt på fordonsägaren. Och detta visas otvetydigt i Miljöförordningen.

För att undvika fuffens vid handel måste säljaren vidta åtgärder för att avlägsna sådana vågspel, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Igenom fordonstillverkarnas framgångsrika återvinning, och bilskrotarnas rationella sanering enligt bilskrotningslagen, kan bilägaren vänta sig en stor ersättning vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår också skiftande kompensation. Men det är vid ett sådan situation, som risken föreligger för att de uttjänta bilarna kan komma på berörda avvägar, med framtida trassel som efterverkning.

Samtliga uttjänta fordon från Järfälla måste avlämnas till en auktoriserad bildemontering

Bärgar ägaren personligen in sitt fordonsvrak till en godkänd bildemontering elimineras riskerna för bedrägerier.

Skrotbilar från Järfälla och bilskrot täcker inte behovet av billiga andrabilar

Före förfaringssättet med skrotning skruvas eftersökta bilkomponenter för återbruk och renoveras för att senare säljas vidare. Och genom kvitto, som validerar skrotning och avregistrering på bilregistret, säkerställer en tillåten åtgärd. Samtidigt får fordonsinnehavaren högst betalning för en kasserad personbil i Järfälla. Men priset skiftar med många hundralappar. Så det kan vara lukrativt att ta reda på valmöjligheterna. Behöver bilvraket hämtas är faran desto större att den inte når en auktoriserad bilskrot.

Men det finns potential att sätta hinder för de illegala verksamheterna. Kontrollera att hämtning genomförs av en avtalad partner till en godkänd bilskrot, också att ett signerat mottagningskvitto med skrotintyg lämnas, som bevis för nästkommande avregistrering på Trafikstyrelsen.

Inspektera, före hämtningen, att tillåtelse för bärgning av skrotbilar är utförd av Naturvårdsverket. En seriös bilbärgare har ett sånt tillstånd enkelt åtkomligt och läsbart på sin webbsida. De här enkla handlingar garanterar för att en skrotbil i Järfälla omhändertas på ett legalt och naturtryggt sätt.