Skrotbilar från Lessebo återvinnes med ersättning

Övergivna bilar från Lessebo belägger fordonsvrakens avvägar från auktoriserade bilskrotar. Och i högre omfattning bevisas detta via de tusentals uppställningsställen av avställda fordon, som kan ses runt om i landsbygden. Det finns i själva verket endast några enstaka personbilskyrkogårdar, som har medgivande för bevarandet av skrotbilar på oskyddade områden. De i Båtnäs och Ryd har blivit turistattraktioner och bra inkomstkälla till ortens ekonomi. Men resterande uppställningsplatser, med miljöskadliga och halvt förstörda vrak, är illa att behöva skåda. Det finns antagligen inga andra, än ansvariga hos Miljövårdsverket, som går med på dessa ställen, som också tycks accepteras på vattenskyddade områden. Dessa skrotbilar på villovägar kommer inte att hamna på bilskroten, om inte ägarna tar sitt åliggande enligt miljöbalken.

Förkastade uttjänta fordon från Lessebo kan användas laglöst

Före en skrotbil i Lessebo hamnat på en behörig skrot med lämnad reg. bevis del 2, och skrotintyg tagits emot, finns risk att bilen blir utnyttjad i illegala ändamål. Ett natur- och trafikskadlig personbil ger 10 gånger mer till försäljaren i ett annat land. Det råder förbud att föra ut uttjänta fordon som saknar acceptabel besiktning. Det är kanske motivet till den lönande affären hos den organiserade brottsförekomsten. Länsstyrelsen och Regeringens insats definieras till inregistrering av antalet lagstridigt utförda skrotbilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Gp som pratat med kontrollanter från ett klimatkansliet i Stockholms hamn. När en skrotbil i Lessebo annonseras ut genom nätet eller dagstidningar, kan den också återgå i trafik utan bilägarens vetskap. Och många mindre bilföretag lagar enkelt de miljö-och trafikvådliga fordonen i körbart tillstånd. Om en bilinnehavare överlämnar sin kasserade bil för tänkt skrotning, utan att få skrotningsintyg från en godkänd bildemontering, kan det orsaka framtida trubbel. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på fordonsägaren. Och detta visas tydligt i Miljöbalken. För att avstyra lagbrott vid avyttring bör säljaren vidtaga handlingar för att undanröja sådana risker, när tiden är inne att skrota bilen. Via bilproducenterna framgångsrika återvinning, samt bilskrotarnas väl planlagda sanering enligt bilskrotsförordningen, kan fordonsinnehavaren förvänta sig en rejäl kompensation vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår även skiftande ersättning. Men det är vid ett dylik tillfälle, som risken förekommer för att skrotbilarna kan komma på nämnda villovägar, med kommande trubbel som efterverkning.

Alla uttjänta fordon från Lessebo måste fraktas till en certifierad bildemontering

Lämnar fordonsinnehavaren själv in sitt fordonsvrak till en auktoriserad bildemontering elimineras riskerna för bedrägerier. Före arbetsgången med fragmentering plockas efterfrågade bilkomponenter för återbruk och saluförs. Via skrotintyg, som styrker skrotning och avregistrering hos Transportstyrelsen, tryggar en legitim handling. Parallellt erhåller fordonsägaren maximal betalning för en skrotbil i Lessebo. Men summan varierar med flera tusen kronor. Så det kan vara smart att granska varianterna. Behöver skrotbilen hämtas är risken desto större att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det existerar potential att sätta stopp för de illegala rörelsen. Tillse att hämtning sker av en avtalad partner till en certifierad bilåtervinnare, även att ett undertecknat mottagningsbevis med skrotintyg lämnas, som bevis för kommande avfärdande hos Trafikverket. Avsyna, innan transporten, att licens för transport av skrotbilar är utförd av Transportstyrelsen. Ett reko företag har ett sånt formulär enkelt åtkomligt och läsbart på sin webbsida. De här lätta steg säkrar för att en uttjänt bil i Lessebo vårdas på ett rättmätigt och klimatsäkert förfaringssätt.