Skrotbilar från Sävar på väg till svarta marknaden

Kasserade bilar utan granskning i Sävar bedöms, av många, till övergivna bilar i naturen. Det har skrivits mycket om det miljöfarliga handlingssättet. Och det är absolut en besvärande syn att se dessa förvridna och rostiga skelett gömda i skog och mark. Men dessa gamla vrak omfattar endast en liten del av oegentligheter med skrotbilar, som naturligtvis skall lämnas till en certifierad skrot för skrotning och retur till ett tidlöst kretslopp inom tillverkningsindustrin. En sådan procedur ger chans till en inte försumbar kompensation till fordonsägaren, som behöver skrota bilen. Bildemonteringarna konkurrerar med alltjämt växande ersättningar. Och även då uttjänta personbilar måste fraktas med bärgare utgår en ersättning till bilägarna. Många gånger räcker dessvärre inte detta för att fordonsvraken ska försvinna för gott.

Förkastade kasserade bilar från Sävar kan användas olagligt

Innan en uttjänt bil i Sävar nått en certifierad skrot med överlämnad registreringsbevis, och skrotningsintyg tagits emot, finns risk att fordonet blir utnyttjad i kriminella avsikter. Ett miljö- och trafikfarlig fordon ger tiofalt till säljaren i Afrika. Det råder förbud att föra ut uttjänta fordon som saknar giltig granskning. Det är kanske skälet till den lönande affärsverksamheten hos den samordnande brottsligheten. Trafikverket och Regeringens prestation avgränsas till inskrivning av kvantiteten lagstridigt utförda kasserade bilar via hamnar eller Öresundsbron. Allt enligt Aftonbladet som pratat med tillsynsmän från miljökontoret i Stockholms hamn. När en uttjänt bil i Sävar säljes genom webben eller kvällstidningar, kan bilen även återgå i trafik utan fordonsägarens medvetande. Och en del mindre verkstäder reparerar lätt de natur-och trafikvådliga bilarna i körbart tillstånd. Om en fordonsägare överlämnar sin kasserade bil för tänkt återvinning, utan att få mottagningsbevis från en legitimerad bildemontering, kan det orsaka framtida dilemman. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta framgår tydligt i klimatförordningen. För att avstyra fuffens vid avyttring borde säljaren utföra initiativ för att ta bort sådana vågspel, när tiden är inne att skrota bilen. Igenom fordonstillverkarnas framgångsrika recykling, och skrotarnas väl planlagda modernisering enligt bilskrotningsförordningen, kan bilägaren räkna med en okey ersättning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också varierande ersättning. Men det är vid ett sådan möjlighet, som risken förekommer för att skrotbilarna kan komma på berörda villovägar, med framtida bekymmer som påföljd.

Alla kasserade bilar från Sävar skall bärgas till en legitimerad bilskrot

Lämnar bilägaren personligen in sitt fordonsvrak till en godkänd bilskrot elimineras osäkerheten för bedrägligt förfarande. Innan proceduren med recykling skruvas efterfrågade komponenter för återanvändning och saluförs. Via skrotintyg, som styrker fragmentering och avregistrering på bilregistret, ansvara för en tillåten handling. Samtidigt inkasserar fordonsägaren maximal kompensation för en uttjänt bil i Sävar. Men summan kan skilja med många hundralappar. Så det kan vara givande att utforska valmöjligheterna. Bör bilvraket hämtas är faran desto större att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det existerar potential att sätta hinder för de illegala verksamheterna. Att se till transport genomförs av en avtalad partner till en auktoriserad bilåtervinnare, också att ett signerat mottagningskvittens med skrotningsintyg avlämnas, som bevis för kommande avregistrering på Trafikverket. Granska, före hämtningen, att tillåtelse för frakt av kasserade bilar är utförd av Naturvårdsverket. En seriös bilbärgare har ett sånt tillstånd disponibelt och läsbart på sin nätsida. De här enkla handlingar garanterar för att bilvraket i Sävar omhändertas på ett legalt och miljösäkert vis.