Det är inget mysterium, att uttjänta fordon från Märsta vanligtvis kommer på villovägar. Eller till inte helt rumsrena företag som inte alls vill skrota bilarna för återvinning. Särskilt är det ur klimatmening relevant att bilägarna planerar och inspekterar förfaringssättet, när man bestämt sig att skrota bilen. Flera tusen finns att tjäna igenom förfrågan på olika legitimerade bilskrotar. Så det är inte längre lönande att dumpa uttjänta bilar i omgivningen. Flertalet av landets behöriga skrotföretag lämnar ersättning i växlande omfattning. Även då bilvraken hämtas med bärgningsbil får man vanligtvis pengar för kompletta skrotbilar, där original-katalysatorn utgör den mest betydelsefulla delen. Den innehåller platina eller en sammansättning av palladium och rodium. Ädelmetaller, som är dyrare än guld, höjer skrotpriset högst väsentligt.
Förkastade kasserade bilar från Märsta kan användas kriminellt
Innan en skrotbil i Märsta hamnat på en legitimerad bildemontering med lämnad reg. bevis del 2, och skrotintyg tagits emot, riskerar fordonet bli använd i brottsliga syften. Ett miljö- och färdselfarlig personbil ger tiofalt till säljaren i ett annat land. Det existerar förbud att föra ut kasserade bilar som saknar giltig besiktning. Det är kanske motivet till den vinstgivande affären hos den organiserade brottsligheten. Länsstyrelsen och Regeringens prestation begränsas till inskrivning av mängden förbjudna utförda kasserade bilar via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Göteborgsposten som pratat med inspektörer från ett klimatkontoret i Göteborgs hamn. När en uttjänt bil i Märsta säljes genom Google eller kvällstidningar, kan den även återgå i trafik utan bilinnehavarens vetskap. Och många mindre verkstäder lagar lätt de miljö-och trafikfarliga fordonen i körbart skick. Om en bilinnehavare bärgar sin defekta bil för ämnad skrotning, utan att få mottagningskvitto från en certifierad skrot, kan det innebära kommande besvär. Ansvaret för skrotning och avregistrering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta instrueras otvetydigt i Miljöbalken. För att avstyra oegentligheter vid försäljning måste säljaren vidta initiativ för att eliminera sådana vågspel, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Genom biltillverkarnas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas effektiva sanering enligt bilskrotsförordningen, kan bilägaren räkna med en stor kompensation vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår även skiftande kompensation. Men det är vid ett sån tillfälle, som risken finns för att de uttjänta bilarna kan komma på berörda avvägar, med kommande bryderi som efterverkning.
Alla skrotbilar från Märsta bör bärgas till en certifierad bildemontering
Transporterar fordonsägaren själv in sitt fordonsvrak till en certifierad skrot undanröjs faran för lurendrejeri. Före proceduren med recykling plockas populära delar för återbruk hos en bilverkstad. Och genom skrotningsintyg, som validerar återvinning och avfärdande på bilregistret, garanteras en legal åtgärd. Parallellt inkasserar ägaren högst betalning för en uttjänt bil i .Märsta Men priset kan skilja med flera tusen kronor. Så det kan vara smart att analysera alternativen. Behöver skrotbilen bärgas är risken desto större att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det existerar alternativ att sätta hinder för de förbjudna rörelsen. Kontrollera att transport verkställs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en godkänd bilskrot, även att ett undertecknat kvittens med skrotintyg avlämnas, som bevis för nästkommande avfärdande hos Trafikverket. Granska, innan hämtningen, att tillstånd för transport av kasserade bilar är utförd av Naturvårdsverket. Ett reko företag har ett sådant tillstånd lätt tillgängligt och öppningsbart på sin nätsida. Dessa enkla handlingar borgar för att en skrotbil i Märsta omhändertas på ett lovligt och naturskyddat sätt.