Igenom att utforska Trafikverkets statistik går det att läsa, att en uppsjö avställda personbilar tycks ha gått upp i rök. Vanligtvis är avställda personbilar uppställda med körförbud och stämplas klimatmässigt som skrotbilar. Regeringens förslag 2017/18:246 intygar att ett stort antal är på vift genom citat:”Skrot fordon som lämnas in till bildemonteringar har sjunkit ordentligt.” otaliga av de här försvunna vrak från Linghem har återinförts på våra vägar någonstans. Att de, genom sina stora co2föroreningar, samtidigt är anledningen till den oroväckande klimatförändringen är inget mysterium. Vet de gamla ägarna till tillståndet? Eller har de blivit utnyttjade till olagliga gärningar? För flera 24 månader sedan var det kostsamt att skrota bilen. Då förekom inte heller något generell miljöfunderande. Så den egna ekonomin var nog prioritet ett och så borde den vara även idag. För biltillverkarnas funktionella recirkulation har gett skrotbilarna ett helt annat värde, som kommer ägarnas portmonnä till del.
Utrangerade skrotbilar från Linghem kan brukas olagligt
Innan en uttjänt bil i Linghem hamnat på en certifierad bildemontering med överlämnad registreringsbevis, och mottagningsbevis tagits emot, finns risk att bilen bli utnyttjad i olagliga ändamål. Ett natur- och färdselvådlig fordon ger tiofalt till säljaren i ett annat land. Det föreligger förbud att exportera skrotbilar som saknar godkänd besiktning. Det är kanske motivet till den vinstgivande businessen hos den samordnande brottsligheten. Transportstyrelsen och polisens prestation begränsas till registrering av kvantiteten illegalt utförda skrotbilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Tv 4 som pratat med tillsynsmän från miljökansliet i Malmös hamn. När en kasserad personbil i Linghem säljes genom webben eller dagstidningar, kan bilen också återgå i trafik utan bilinnehavarens vetskap. Och flera mindre bilverkstäder lagar lätt de miljö-och trafikfarliga åkdonen i körbart skick. Om en bilägare lämnar sin defekta bil för ämnad bilskrotning, utan att få mottagningsbevis från en behörig skrot, kan det leda till kommande dilemman. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på bilägaren. Och detta framgår otvetydigt i Miljöbalken. För att slippa oegentligheter vid försäljning måste säljaren vidta initiativ för att ta bort sådana risker, när det är dags att skrota sin bil. Igenom biltillverkarnas framgångsrika recykling, därtill skrotarnas väl planlagda modernisering i enlighet med bilskrotningslagen, kan bilägaren vänta sig en rejäl ersättning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår även varierande kompensation. Men det är vid ett sån situation, som risken föreligger för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda avvägar, med framtida besvär som följd.
Alla skrotbilar från Linghem måste fraktas till en auktoriserad bildemontering
Avlämnas bilinnehavaren själv in sin uttjänta bil till en godkänd bilskrot elimineras faran för bedrägerier. Innan förfarandet med återvinning plockas eftersökta bilkomponenter för recirkulation och renoveras för att senare säljas vidare. Igenom mottagningskvittot, som validerar fragmentering och avfärdande hos Trafikverket, garanteras en legitim åtgärd. Parallellt får fordonsägaren högst betalning för en skrotbil i Linghem. Men summan kan skilja med många hundralappar. Så det kan vara inkomstbringande att analysera valmöjligheterna. Bör fordonet hämtas är risken högre att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det existerar potential att sätta stopp för de förbjudna aktiviteten. Tillse att transport verkställs av en avtalad partner till en auktoriserad bildemontering, därtill att ett underskrivet kvitto med skrotningsintyg lämnas, som intyg för nästkommande avfärdande hos Transportstyrelsen. Syna, innan hämtningen, att tillstånd för bärgning av kasserade bilar är utförd av Trafikverket. Ett reko företag har ett sånt tillstånd enkelt åtkomligt och öppningsbart på sin nätsida. Dessa lätta steg säkerställer för att bilvraket i Linghemomhändertas på ett lagenligt och klimatskyddat vis.