Övergivna skrotbilar från Getinge bevisar fordonsvrakens avvägar från auktoriserade skrotar. Och i större omfattning bevisas detta via de tusentals uppställningsplatser av avställda fordon, som kan ses runt om i Sverige. Det finns nog endast några enstaka bilkyrkogårdar, som har tillstånd för bevarandet av kasserade bilar på oskyddade områden. De i Båtnäs och Ryd har blivit turistattraktioner och bra inkomstkälla till ortens ekonomi. Men övriga uppställningsplatser, med klimatskadliga och helt förstörda skrotbilar, är en vämjelse att behöva se. Det förekommer antagligen inga andra, än ansvariga hos Miljövårdsverket, som går med på dessa ställen, som dessutom tycks accepteras på vattenskyddade områden. Dessa uttjänta fordon på avvägar kommer inte att hamna på bilskroten, om inte ägarna tar sitt åliggande i enlighet med klimatförordningen.
Utrangerade kasserade bilar från Getinge kan användas kriminellt
Före en uttjänt bil i Getinge nått en legitimerad bildemontering med överlämnad reg. bevis del 2, och skrotningsintyg mottagits, riskerar bilen bli utnyttjad i kriminella ändamål. Ett klimat- och trafikvådlig personbil ger tiofalt till försäljaren i ett annat land. Det råder förbud att föra ut uttjänta fordon som saknar acceptabel granskning. Det är kanske skälet till den lönande affären hos den samordnande brottsligheten. Transportstyrelsen och Regeringens prestation avgränsas till inskrivning av kvantiteten förbjudna utförda uttjänta fordon via kajplatser eller Öresundsbron. Allt enligt Aftonbladet som intervjuat kontrollanter från naturkontoret i Uddevalla hamn. När en kasserad personbil i Getinge säljes genom webben eller kvällstidningar, kan den även återgå i trafik utan fordonsinnehavarens kännedom. Och flertalet mindre verkstäder reparerar enkelt de miljö-och trafikfarliga åkdonen i körbart skick. Om en bilägare överlämnar sin demolerade bil för tänkt bildemontering, utan att få skrotintyg från en legitimerad bildemontering, kan det innebära framtida bekymmer. Åliggande för skrotning och bildemontering vilar tungt på bilägaren. Och detta instrueras otvetydigt i naturförordningen. För att avstyra oegentligheter vid avyttring bör säljaren vidta initiativ för att undanröja sådana vågspel, när det är dags att skrota bilen. Igenom bilfabrikanternas framgångsrika återvinning, och skrotarnas rationella modernisering i enlighet med bilskrotslagen, kan fordonsinnehavaren vänta sig en rejäl betalning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också skiftande kompensation. Men det är vid ett sån tillfälle, som risken finns för att de uttjänta bilarna kan komma på berörda avvägar, med framtida problem som efterverkning.
Alla skrotbilar från Getinge skall avlämnas till en legitimerad bildemontering
Transporterar ägaren själv in sitt fordon till en legitimerad skrotfirma minskar faran för bedrägerier. Före arbetsgången med skrotning skruvas åtråvärda bildelar för recirkulation för försäljning. Och genom kvittens, som bekräftar skrotning och avregistrering på Trafikverket, borga för en legal åtgärd. Samtidigt erhåller fordonsägaren maximal betalning för en skrotbil i Getinge. Men priset varierar med flera tusen kronor. Så det kan vara inkomstbringande att granska alternativen. Måste bilvraket bärgas är faran högre att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det finns möjligheter att sätta hinder för de olagliga aktiviteten. Kontrollera att bärgning verkställs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en certifierad bildemontering, också att ett påskrivet kvittens med skrotintyg överlämnas, som intyg för kommande avfärdande på Trafikstyrelsen. Granska, innan bärgningen, att licens för transport av kasserade bilar är utförd av Naturvårdsverket. Ett reko företag har ett sådant blankett lätt tillgängligt och öppningsbart på sin internetplats. Dessa lätta åtgärder säkerställer för att bilvraket i Getinge hanteras på ett lovligt och naturtryggt sätt.