MRF har ökat förtroendet för bilverkstäder i Munkedal

Bilverkstäder i Munkedal har kommit in i en ond cirkel. Det är en del omständigheter som är orsaken. Den här branschen konkurrerar, precis som andra, med falska bilföretag på olika krav. Skattemyndigheterna verkar bara kunna handla på oegentligheter genomförda av auktoriserade företag. Fastän att många oärliga ”bilverkstäder” expanderar till storheter i internet-annonser är de ändå osynliga tillföljd av utebliven redogörelse. Men det finns förklaringar. De certifierade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade ensamrätt till ett fabrikat, och kunde ha ockerpriser. Resultatet blir endast att de driver fordonsinnehavare till de oseriösa bilföretagen. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att hålla i sin egen plånbok. Och det usla anseendet, som skapats blir besvärligt att få tillbaka.

Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Munkedal presterar skilda egenskaper

Konsumentverket och Arn & Company AB har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid flera stunder för att framkalla ordning i fordons områdets falsarier. Det har utmynnat i tre organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom branschavtalet ”Bilföretagens renoveringsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att upprätta ökad tilltro. Det förmådde MRF och Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) att designa ett nytt sorteringsklassificering till företagen. Nivån bygger på regelbundna kvalitetsgranskningar, som kommer att hända både internt och externt av erfarna tillsynsmän. Alla ackrediterade bilverkstäder i Munkedal får tillstånd att märka ”Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små företag i Munkedal skapar entusiasm

Igenom Konsumentverket inblandning är det inte svårt att urskilja två annorlunda bilverkstäder i Munkedal. I kretsen av de legitimerade återfinns märkesverkstäder med relativt dyra lagningar. Möjligtvis beroende på att uteslutande originalreservdelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har tillgång till avsevärt mer prisvärda delar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”bilverkstäderna” som skapar mest intresse. Priserna de har är fenomenala. Begagnade delar demonterade från en skrot med självplock ger möjligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Via Naturvårdsverkets hårda naturkrav i bildemonteringsförordningen tvingades flera bilmonteringar att upphöra eller skifta kurs till bilrestaurering istället för demontering av fordon. Och det finns ännu skrotföretag med olagliga insamlingsställen för ägare, som ska skrota sitt fordon. Massor skrotbilar förs åter i trafik via fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med duglig intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som ”uttjänt Toyota bärgas kostnadsfritt”, eller ”stor betalning för söndriga personbilar”, pekar på att bilverkstäder har ökat sitt entusiasm för uttjänta bilar. Enligt klimatbalken borgar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsbevis och avregistrerad hos Trafikverket. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma påföljder om inte godkända bilverkstäder eller bilskrotar i Munkedal används.