Värdet för en förlegad Oldsmobile hos en legal skrotfirma i Gbg hade under lång tid varit 0 kr. Det innebar att skrota bilar i Göteborg kostade pengar. För länge sedan upphörde den offentliga skrotpengen. Den hade utjämnat en stor del av kostnaden, så många valde att transportera sin Oldsmobile till en bilskrot i Göteborg. Men när skrotpengen försvann växte likaså antalet övergivna vrak på alla möjliga ställen.
Länsstyrelsen avfattade nya kompakta förordningar med bilskrotningsförordningen för att få stopp på de naturhotande gärningarna. Ansvaret skulle ligga på bilproducenterna som tvingades ta emot skrotbilar kostnadsfritt för avregistrering. De skulle även planera insamling av alla skrotbilar upp till 3 500 kilo totalvikt. Därför började bilskrotning i Göteborg generera mer intäkter än bara begagnade bildelar, dessutom få andra intäkter för en förbrukad Oldsmobile.
Materialåtervinning är en bättre inkomstkälla på Oldsmobile för skroten i Göteborg
Bilfabrikanterna skulle skrota avställda bilar och Oldsmobile med 95-procentig återvinning. Efter massa års frenetiskt arbete har denna intention nåtts med tilltagen marginal. Därför har begäran på kompensation omvandlats till en tillfredsställande ersättning för en skrotbil hos en certifierad bildemontering i Göteborg. Men skrotningsutvecklingen hade inte lyckats utan Transportstyrelsens brutala påtryckningar hos återvinningsföretagen. Skrotbilar karakteriserades som klimatprekärt avfall, och Miljöadministrationen gavs i arbete att tillse att de de hårda normerna följdes ackurat.
Återvinning och avregistrering av en Oldsmobile hos en etablerad bilskrotning i Gbg klimatanpassades och kontrollerades så noga att lagstridig aktivitet skulle upplösas. Det föranledde dessutom, att nära femtio procent av Sveriges bildemonteringar måste lägga ned sin verksamhet. Nuförtiden har omändringen gjort det lönsamt att skrota bilen. En legal bilskrotning följer miljökraven utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Oldsmobile och andra trotjänare är eftersträvade föremål.
Skrotar i Gbg tävlar om att köpa gamla Oldsmobile
Att bildemontering i Göteborg har kärv rivalitet om en förlegad Oldsmobile är ingen ny upplysning. Fordonsvrak kan man boka hämtning av och det har försiggått länge. Det skildras i Linköpings Tidning hur naturinspektörer och polismyndigheten bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade brottsligheten har upptäckt en ny och trygg verksamhet vid sidan av narkotikan.
Och hanterande med återinförande av skrotbilar i trafik stiger oavbrutet. Efterfrågan efter billiga begagnade personbilar som Oldsmobile är större än nånsin. Fler, mer eller mindre organiserade, verkstäder införskaffar för tömning av vätskor och fragmentering av skrotbilar i Göteborg med begagnade bilkomponenter. Detta är självfallet en motgång för de aktiva miljöhjältarna, som slåss mot bilskrot med självplock i Göteborg som säljer reservdelar från uttjänta fordon. I den rådande pandemins uppmaning, att köra bil som alternativ för att använda spårvagn, växer intresset för köp av en billig andrabil till hushållet främsta option. Så en Länsstyrelsen godkänd skrot i Gbg ser med dysterhet hur en uttjänt natur- och inte säker Oldsmobile kör utmed sin bildemontering.