Bilskrot i Göteborg kämpar om uttjänta Wolseley med organiserad brottslighet

Regeringen har med korrigerade riktlinjer kontrollerats att en lämplig skrotfirma i Gbg kan ge betalning för skrotning och avregistrering av en uttjänt Wolseley. Förr betalade ingen skrot för sådana bilar. För att behålla sina surt förtjänta slantar har en del fordonsvrak övergivits på ställen de inte borde vara på. I och med att den statliga skrotpengen avvecklades växte de för miljön så negativa dumpningarna. Då slog myndigheterna till så det kändes för alla inblandade aktörer i Göteborg och inom branschen.

Ut på banan drogs biltillverkare med villkor på kostnadsfri bilskrotning och uppsamling inom 50 km distans från landets ägare. Lämpliga företag skulle naturanpassas till behandling av klimatskadligt avfall och inspekteras årsvis av stadens natursektor. En del bilskrotar upphörde, men det var starten till en god ersättning för en äldre Wolseley hos en bildemontering i Gbg.

Materialåtervinning inbringar mer pengar på Wolseley för skrothandlaren i Göteborg

Fordonstillverkare gavs föreskrifter om en nästan fullkomlig återföring av en Wolseley till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter ett antal års ihållande jobb har detta mål nåtts med tilltagen marginal. Därför har krav på betalning omvandlats till en rimlig ersättning för ett bilvrak hos en legitimerad bilskrot i Gbg. Men återvinningsprocessen hade inte lyckats utan Naturvårdsverkets brutala påtryckningar hos bilskrotarna Göteborg. Skrotbilar klassades som miljökänsligt avfall, och klimatledningen bereddes i uppgift att se till att de de kraftiga normerna följdes precist.

Anläggning och miljöhantering av en Wolseley hos en Länsstyrelsen godkänd bilskrotning i Gbg miljöjusterades och kontrollerades så noga att illegal verksamhet skulle droppa av. Det förmådde också, att nära femtio procent av Sveriges bilskrotar var tvungna att avveckla verksamheten. Idag har omändringen av skrotning realiserats till de nya reglerna. En behörig bildemontering följer miljövillkoren utan anmärkningar. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Wolseley och andra trotjänare är önskade objekt.

Bilskrotar i Gbg tävlar om att köpa äldre Wolseley

Att bilskrot i Gbg har hård rivalitet om en gammal Wolseley är ingen ny upplysning. Kriminella exporter har pågått länge. Det framställs i Vi Bilägare hur miljökontrollanter och polisen bara kan se på, hur beskaffenhet för 1000-tals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den samordnade kriminaliteten har påträffat en ny och ofarlig försörjning vid sidan av droghandeln. Och hantering med återinförande av miljöfarliga fordon i trafik stiger stadigvarande. Efterfrågan efter billiga begagnade personbilar som Wolseley är högre än överhuvudtaget. Några, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder förvärvar i Göteborg och reparerar tillräckligt grundligt med billiga bilreservdelar.

Detta är definitivt ett misslyckande för de aktiva naturkämparna, som slåss mot de höga koldioxidföroreningarna. I nuvarande virus uppmaning, att åka bil istället för att använda kollektivt, växer intresset för inköp av en prisvärd andrabil till hushållet främsta option. Så en etablerad skrot i Gbg ser med vemod hur en avdankad miljö- och trafikfarlig Wolseley åker förbi sin återvinning.