Bilverkstäder i Gamleby lider av Uppdrag Gransknings oseriösa utredning

Nu försöker fordonsverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga rykte. Dessvärre grundas det här på den krassa sanningen. Motormännen skriver om en manipulerad fälla för utvalda aktörer runt om i sverige. Och konsekvensen är sorgligt. Hissnande är att 7 av 8 inspekterade verkstäder kunde inte ställa allt till rätta vid bilservicen. En del diktade till och med på egna fel som inte förekom, men åtgärdades mot ersättning. Bilexperten pekades ut som en av syndarna. Och det är många tusenlappar som ägare plockas på. Fiffel har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Gamleby. Men de kan ta skyhöga betalningar helt lagligt. Motsatsen är de små falska och billiga ”firmorna”, som tjänar stora pengar på bristande redovisning.

Firmor i Gamleby levererar skilda beskaffenhet

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp bilverkstäder vid antal gånger för att medföra stadga i fordons branschens bedrägerier. Det har medfört i tre grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar genom fackavtalet ”Bilföretagens reparationsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och KBV klarade ändå inte att åstadkomma ökad tillit. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt sortimentsklassificering till företagen. Normen startar med upprepade kvalitetskontroller, som kommer att inträffa både inifrån och utomstående av kunniga besiktningsmän. Alla behöriga företag som jobbar med bilar i Gamleby får status att märka ”Berättigad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små bilverkstäder som håller på med personbilar i Gamleby skapar uppståndelse

Via Hallå Konsument ingripande är det inte svårt att skönja två olika företag som jobbar med bilar i Gamleby. I kretsen av de ackrediterade existerar behöriga verkstäder med avsevärt kostsamma renoveringar. Förmodligen beror det på att uteslutande originaldelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har möjlighet till betydligt mer prisvärda komponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”företagen” som skapar mest uppståndelse. Priserna de har är makalösa. Begagnade reservdelar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger kanske ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Via Länsstyrelsens hårda miljökrav i bildemonteringsstadgan tvingades flera skrotar att sluta eller ändra kurs till fordonsrenoveringar som alternativ för skrotning av bilar. Och det finns ännu skrotfirmor med kriminella insamlingsområden för fordonsinnehavare, som skall skrota bilen. Många skrotbilar återförs i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med mycket bra intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”fördärvad Fiat bärgas kostnadsfritt”, eller ”bra betalning för trasiga personbilar”, bevisar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt entusiasm för fordon som är skrot. Enligt klimatbalken borgar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills den blir fragmenterad med skrotningsbevis och avfärdad hos centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma resultat om inte behöriga aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Gamleby används.