Att åka till en bilverkstad i Getinge, för att reparera en felaktighet under garantitiden, ruinerar inte någon bilägare. Det är biltillverkarens ansvar att rätta till alla fel under denna tid. Men en legitimerad bilfirmas skicklighet att ta bra ersättning håller en ekonomisk bilägare borta vid andra situationer. Bilverkstäder runt om i Sverige har under flera år anklagats för fiffel, som i några fall kan bedömas som bedrägerier. Bilmännens Riksförbunds inofficiella och kanske listiga granskning pekar på ett spektakulärt utfall. 7 av 8 företag vilseledde bilägarna ansenligt. Under senare år har aktörer som håller på med bilreparationer även ökat sitt engagemang för fordon som folk vill skrota. Ändamålet med detta är att föra in, de gamla trafikfarliga och miljöförstörande, bilar i trafik.
Affärsverksamheter som jobbar med personbilar i Getinge presterar skilda standard
Hallå Konsument och Arn & Company AB har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid många tillfällen för att bringa ordning i fordons områdets bedrägerier. Det har medfört i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom branschavtalet ”Bilverkstadens renoveringsförutsättning.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade dock inte att åstadkomma ökad förtroende. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) att designa ett nytt kvalitetssystem till bolagen. Normen grundar sig på upprepade egenskapsövervakningar, som kommer att äga rum både inifrån och utomstående av rutinerade besiktningsmän. Alla ackrediterade bilverkstäder i Getinge får tillåtelse att märka ”Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Små aktörer som jobbar med fordon i Getinge skapar uppståndelse
Igenom Konsumentverket inblandning är det inte svårt att märka 2 annorlunda bilverkstäder i Getinge. Bland de legitimerade existerar behöriga verkstäder med tämligen dyra lagningar. Möjligtvis beroende på att uteslutande originalkomponenter nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har åtkomst till mycket mer prisvärda bildelar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”bilföretagen” som väcker mest uppståndelse. Priserna de har är fantastiska. Begagnade komponenter demonterade från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Genom Transportstyrelsens hårda miljöföreskrifter i återvinningsförordningen tvingades flera skrotnings företag att stänga eller skifta fokus till personbilsrestaurering som alternativ för återvinning. Och det förekommer ännu skrotföretag med illegala insamlingsställen för fordonsinnehavare, som behöver skrota bilen. Flera uttjänta bilar förs åter i trafik genom fiffel med reg. beviset, medan andra förs ur landet lagstridigt med mycket bra skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som ”trasig Saab hämtas avgiftsfritt”, eller ”stor betalning för söndriga personbilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt engagemang för fordon som är skrot. Enligt naturlagbalken ansvarar fordonsägaren för sin skrotbil tills fordonet blir skrotad med skrotningsintyg och avfärdad hos Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte legitimerade bilverkstäder eller skrotar i Getinge anlitas.