Numera försöker bilverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga rykte. Tyvärr grundas det här på den krassa verkligheten. Pressen skriver om en riggad fälla för utvalda bolag runt om i landet. Och konsekvensen är beklämmande. Hissnande är att 7 av åtta inspekterade verkstadsföretag lyckades inte ställa allt till rätta vid bilservicen. En del hittade till och med på egna fel som inte fanns, men åtgärdades mot betalning. Bilexperten pekades ut som en av syndarna. Och det är flera hundralappar som fordonsägare plockas på. Fusk har inte drabbat märkesverkstäderna i Glumslöv. Men de kan ta väldigt stora betalningar helt legitimt. Motsatsförhållande är de små fiktiva och prisvärda ”bilföretagen”, som har stora intäkter på bristande redovisning.
Företag i Glumslöv levererar skilda standard
Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga stunder för att medföra struktur i fordons områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrensuppgörelsen ”Verkstadens renoveringsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att skapa ökad anseende. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att utforma ett nytt sortimentsklassifikation till sina medlemmar. Nivån bygger på regelbundna kvalitetsövervakningar, som kommer att ske både internt och utifrån av kompetenta kontrollanter. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Glumslöv får status att märka ”Berättigad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre firmor i Glumslöv väcker entusiasm
Genom Hallå Konsument inblandning är det okomplicerat att separera två olika bilverkstäder i Glumslöv. I kretsen av de behöriga finns auktoriserade bilverkstäder med mycket dyra renoveringar. Eventuellt beroende på att endast originaldelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har tillgång till avsevärt billigare komponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bilföretagen” som skapar mest uppståndelse. Priserna de har är fenomenala. Begagnade reservdelar tagna från en bilskrot med självplock ger antagligen ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Igenom Länsstyrelsens tuffa klimatföreskrifter i återvinningsförordningen pressades otaliga skrotar att avveckla eller skifta kurs till fordonsreparationer som alternativ för skrotning av bilar. Och det förekommer även fortsättningsvis bilskrotar med olagliga uppsamlingsställen för fordonsägare, som skall skrota bilen. Massor uttjänta bilar återförs i trafik genom otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra förs ur landet olovligt med duglig skattefri förtjänst. Annonser på hemsidor, som ”gammal Renault bärgas utan kostnad”, eller ”bra ersättning för söndriga personbilar”, visar att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. Enligt miljöbalken ansvarar fordonsägaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och avregistrerad på Trafikverket. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte certifierade bilverkstäder eller bilskrotar i Glumslöv anlitas.