Bilverkstäder i Gustavsberg slåss mot illegal konkurrens

Nu försöker verkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga anseende. Tyvärr grundas det här på den krassa sanningen. Bilmagasinet skriver om en riggad fälla för bestämda företag runt om i sverige. Och utgången är dystert. Ofattbara 7 av 8 granskade verkstäder mäktade inte ställa allt till rätta vid bilservicen. Somliga diktade till och med på egna brister som inte fanns, men åtgärdades mot ersättning. AD Bilverkstad pekades ut som en av syndarna. Och det är flera hundralappar som fordonsinnehavare plockas på. Bedrägeri har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Gustavsberg. Men de kan ta väldigt stora betalningar helt lagligt. Motsatsförhållande är de små påhittade och billiga “bilverkstäderna”, som har stora intäkter på bristande redovisning.

Företag i Gustavsberg presterar olika egenskaper

Konsumentverket och ARN har ingripit företag som jobbar med bilar vid antal stunder för att få disciplin i en djungel av branschens bedrägerier. Det har lett till i 3 organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar genom branschöverenskommelsen “Verkstadens reparationskrav.” MRF, Landets Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV klarade likväl inte att skapa ökad tilltro. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) att designa ett nytt sortimentssystem till företagen. Modulen börjar med upprepade kvalitetsinspektioner, som kommer att äga rum både inifrån och utifrån av kompetenta besiktningsmän. Alla ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer i Gustavsberg får behörighet att stämpla “Legitimerad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små firmor i Gustavsberg väcker engagemang

Genom Konsumenternas inblandning är det okomplicerat att urskilja två annorlunda företag som jobbar med bilar i Gustavsberg. Bland de legitimerade existerar behöriga verkstäder med avsevärt dyra lagningar. Möjligtvis beror det på att uteslutande originalkomponenter nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har tillgång till avsevärt mer prisvärda reservdelar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “verkstäderna” som skapar mest uppståndelse. Deras priser är fenomenala. Beg. komponenter nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Genom Länsstyrelsens hårda miljöbegäran i bilskrotsbestämmelsen drevs massa skrotar att upphöra eller byta mål till fordonsrestaurering som alternativ för bildemontering. Och det finns även fortsättningsvis skrotfirmor med kriminella uppsamlingsställen för bilägare, som skall skrota bilen. Många uttjänta bilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet illegalt med god intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “gammal Fiat hämtas avgiftsfritt”, eller “hög betalning för skrot fordon”, bevisar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt engagemang för uttjänta bilar. I enlighet med naturlagbalken ansvarar ägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir återvunnen med bilskrotsintyg och avfärdad på centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma påföljder om inte ackrediterade företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Gustavsberg anlitas.