Nicolaus Otto, uppfinnaren av Ottomotorn, föddes 1832 i Holzhausen i Tyskland. Hans son Gustav Otto tillsammans med Karl Rapp anses vara BMWs grundare. I många historieböcker nämns Nicolaus Otto som uppfinnare av bränslemotorn, vilket inte är riktigt sant Fransmannen Etienne Lenoir byggde världens första förbränningsmotor år 1856. Och patent för en tvåtakts gasmotor erhölls.
Nicolaus var dock den förste som tillverkade en fungerande fyrtakts bensinmotor år 1876. Efter avslutad skolgången i hemorten började han sin gymnasieutbildning. Den avslutades i förtid och ett försäljningsarbete påbörjades. Under sin tid med försäljning av hushållsvaror utvecklades dock känslan för den tidens begynnande mekaniseringar. Han studerade ivrigt nya produkter och var särskilt intresserad av ångmotorns kraftöverföring till olika anordningar.
Nicolaus Otto tillverkade en kopia av Etienne Lenoirs motor
Tillsammans med en äldre broder började Nicolaus ett experiment med sin första motortillverkning. Bröderna kom i kontakt med den franska tvåtaktsmotorn, som var avsedd att drivas med gas. En exakt kopia av den här motorn byggdes 1860. Bröderna sökte patent på sin motor hos handelsdepartementet. De presenterade motorn som vätskedrivande i motsats till franska gasdrivande. Eftersom det franska patentet gällde fick bröderna avslag.
Ottos broder lämnade projektet efter att patentet blivit förkastat.
Nicolaus Otto fick då kontakt med Eugen Langen. En välbeställd fabriksägare, som var villig att finansiera kommande försök. År 1864 slutade Otto sitt arbete och kunde helt engagera sig åt det nybildade företaget NA Otto & Cie i Köln. Han släppte tanken att vidareutveckla en tvåtaktsmotor och började skissa på en fyrtakts bensindriven motor. Den första lilla motorn som fungerade monterades i en cykel, år 1876, och fick namnet cykelmotor. Fyrtaktsmotorn blev genast en sensation och året efter belönades motorn med ett pris på världsutställningen i Paris.
LÄS MER: Karl Benz byggde motor efter Nicolaus Otto patent
Först tio år senare kunde motorn användas i praktiskt bruk. Otto vidareutvecklade sin motor med förbättrad tändningssystem och sökte patent. I tävlan med sin konkurrent Alphonse Roache förlorade han det försöket. Men år 1877 lyckades Nicolaus Otto erhålla ett motorpatent. Och den fyrtaktiga bensinmotorn kom för alltid att kallas för Ottomotorn.