Bilverkstäder i Solna håller igång gammal bilpark

Har det utbredda lurendrejerierna med bilföretagen avtagit? Sannolikt både ja och nej. I enlighet med en lömsk manipulering av fel på olika fordon överlämnades dessa in för anpassning och reparation. Undantagen de dokumenterade tillagda felaktigheterna var återstående kvalitet utan anmärkning. Flera redogörelser om medvetna och klarlagda missförhållande motiverade Expressen till närmare studie hos olika företag som jobbar med bilar. Ihop med Bilmännens Riksförbund gillrades fällan. Och resultatet blev dyster. Det framgick vara mera regel än undantag, att verkstäderna planmässig pungslog kunder att erlägga pengar för inte utförda reparationer. Av åtta kontrollerade verkstäder var det endast en, som klarade granskningen. Eftersom det tillika drabbade stora och etablerade bilfirmor trädde Konsumenternas snabbt in på banan. Men många uppdiktade aktörer som håller på med bilreparationer utan redogörelse, finns inte alls på myndigheters radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen i Solna

Affärsverksamheter som jobbar med fordon i Solna levererar skilda egenskaper

Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid antal tillfällen för att framkalla stadga i fordons branschens bedrägerier. Det har resulterat i 3 grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar genom fackkontraktet “Bilföretagens reparationsförutsättning.” MRF, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade ändå inte att åstadkomma ökad anseende. Det förmådde MRF och Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) att designa ett nytt sortimentsplan till sina medlemmar. Nivån börjar med upprepade kvalitetskontroller, som kommer att hända både inifrån och utifrån av kompetenta besiktningsmän. Alla certifierade företag som jobbar med bilar i Solna får licens att märka “Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små företag som jobbar med personbilar i Solna skapar uppståndelse

Via Hallå Konsument inblandning är det okomplicerat att märka två annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Solna. Bland de ackrediterade förekommer märkesverkstäder med relativt saltade kostnader för renoveringar. Möjligtvis beror det på att enbart originalreservdelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har möjlighet till avsevärt billigare reservdelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “bolagen” som väcker mest uppståndelse. Priserna de har är oslagbara. Begagnade bilreservdelar demonterade från en bildemontering med självplock ger kanske ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Via Miljövårdsverkets hårda naturanspråk i bilskrotsstadgan drevs massa skrotnings företag att avveckla eller skifta fokus till fordonsrenoveringar istället för skrotning av bilar. Och det finns fortfarande skrotföretag med illegala insamlingsställen för bilinnehavare, som behöver skrota sitt fordon. Massor skrotbilar återförs i trafik genom manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet lagstridigt med duglig skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som “gammal Volvo bärgas gratis”, eller “bra ersättning för skrot bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt uppståndelse för fordon som är skrot. Enligt miljölagen garanterar ägaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med bilskrotsintyg och borttagen hos Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte auktoriserade bilverkstäder eller skrotfirmor i Solna utnyttjas.