Har det utbredda lurendrejerierna inom verkstäderna avtagit? Antagligen både ja och nej. I enlighet med en försåtlig manipulering av fel på olika personbilar lämnades dessa in för kalibrering och lagning. Undantagen de sammanställda tillagda felen var återstående klass utan kritik. Flera redogörelser om överlagda och bevisade fuffens motiverade GöteborgsPosten till närmare utredning hos olika bilverkstäder. I sällskap med Personbilens Riksförbund testades företagen. Utslaget blev beklämmande. Det visade sig vara mera regel än undantag, att bilföretagen konsekvent vilseledde bilägare att pröjsa för inte uträttade jobb. Av åtta kontrollerade bilverkstäder var det endast en, som kom undan med äran i behåll. Eftersom det tillika drabbade respekterade och etablerade bilverkstäder trädde Hallå Konsument snabbt in på banan. Men många uppdiktade företag som jobbar med bilar utan redogörelse, finns inte alls på skattemyndigheternas radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.
Företag som jobbar med bilar i Eksjö distribuerar skilda egenskaper
Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp bilverkstäder vid flertal tillfällen för att bringa struktur i en djungel av områdets bedrägerier. Det har medfört i tre arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom fackavtalet ”Bilföretagens reparationsförutsättning.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) och KBV lyckades likväl inte att frambringa ökad tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) att designa ett nytt sorteringssystem till bolagen. Nivån börjar med bestämda egenskapsgranskningar, som kommer att hända både inifrån och utifrån av duktiga tillsynsmän. Alla ackrediterade bilverkstäder i Eksjö får lov att märka ”Auktoriserad Verkstad” till sitt varumärke.
Små Verkstäder som sysslar med bilrestaurering i Eksjö skapar engagemang
Via Hallå Konsument intrång är det lätt att separera 2 skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Eksjö. I kretsen av de legitimerade förekommer märkesverkstäder med tämligen dyra lagningar. Förmodligen beror det på att endast originaldelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har åtkomst till avsevärt billigare reservdelar och är därför mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”bolagen” som skapar mest intresse. Deras priser är fantastiska. Beg. delar nerskruvna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger troligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa naturföreskrifter i bilskrotsförfattningen förmåddes många skrotnings företag att sluta eller byta inriktningen till personbilsrestaurering som alternativ för demontering av fordon. Och det finns även fortsättningsvis bildemonteringar med olagliga insamlingsställen för bilinnehavare, som skall återvinna sin bil. Massor skrotbilar återförs i trafik via otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra förs ur landet illegitimt med god skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som ”trasig Renault bärgas gratis”, eller ”stor ersättning för skrot bilar”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med miljölagen garanterar bilinnehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avregistrerad hos Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara konsekvenser om inte auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Eksjö utnyttjas.