MRF’s bilverkstäder i Tollarp får använda “Kontrollerad Bilverkstad”

Som ett resultat av bilens allt mer elektroniska komponenter krävs det ofta en påhälsning hos en certifierad bilverkstad i Tollarp för att rätta till mindre fel. Ingen funderar på lagningskostnader under garantitiden. Fordonstillverkaren ersätter, så det är endast att åka med bilen till en certifierad bilverkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Aktörer som håller på med bilreparationer sänder svindyra räkningar. Via Bilmännens Riksförbunds riggade granskning blottades falsarier, som gav verkstäderna ett skamfilat rykte. Det synliggjordes, att i närheten av nittio procent av bilverkstäderna med avsikt lurade bilägare på oerhörda summor. Att en del falska bilverkstäder reparerar uttjänta bilar från Tollarp till trafik- och klimatfarliga bilar, attraherar inte heller en miljöhök.

Affärsverksamheter som arbetar med bilar i Tollarp tillhandahåller skilda standard

Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat bilverkstäder vid flertal situationer för att medföra struktur i fordons områdets falsarier. Det har utmynnat i tre organ, som leder sina verkstadsmedlemmar genom branschöverenskommelsen “Verkstadens reparationsparametrar.” MRF, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och KBV klarade ändå inte att upprätta högre tilltro. Det medförde MRF och Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) att utarbeta ett nytt sortimentsklassificering till bolagen. Standarden grundar sig på ordentliga kvalitetsövervakningar, som kommer att ske både inifrån och utifrån av skickliga tillsynsmän. Alla certifierade bilverkstäder i Tollarp får befogenhet att signera “Berättigad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små bilverkstäder i Tollarp väcker uppståndelse

Via Konsumentverket inblandning är det enkelt att separera 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Tollarp. I kretsen av de behöriga förekommer auktoriserade bilverkstäder med relativt kostsamma reparationer. Möjligtvis beroende på att endast originalkomponenter användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har möjlighet till avsevärt billigare komponenter och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “verkstäderna” som väcker mest entusiasm. Priserna de har är fantastiska. Begagnade delar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger nog ingen garanti. Men det är plånboken som avgör majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets tuffa klimatföreskrifter i bildemonteringsförfattningen drevs många bilskrotar att avveckla eller skifta ändamål till personbilsreparationer som ersättning för återvinning. Och det förekommer än idag skrotfirmor med olagliga uppsamlingsställen för bilägare, som skall skrota sitt fordon. Flera skrotbilar återförs i trafik genom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras olovligt med god skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “gammal Renault hämtas kostnadsfritt”, eller “hög ersättning för söndriga fordon”, bevisar att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för uttjänta bilar. Enligt naturlagbalken borgar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills den blir återvunnen med bilskrotsintyg och avregistrerad på centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara konsekvenser om inte godkända företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Tollarp används.