Stämpeln ”Godkänd bilverkstad ” i Ekeby ökar kvaliteten

Har det omfattande lurendrejerierna med verkstäderna avtagit? Förmodligen både ja och nej. I enlighet med en försåtlig riggning av felaktigheter på skilda personbilar överlämnades dessa in för justering och reparation. Förutom de styrkta tillskrivna felen var övrig beskaffenhet utan kritik. Fler rapporter om medvetna och bevisade felaktigheter lockade Expressen till närmare studie hos olika aktörer som håller på med bilreparationer. Ihop med Motormännens Riksförbund gillrades fällan. Utslaget blev nedslående. Det föreföll vara mer vanligt än vad man tror, att verkstäderna systematisk pungslog fordonsägare att erlägga pengar för inte utförda arbeten. Av åtta granskade bilföretag var det enbart en, som kom undan med äran i behåll. På grund av att det även drabbade respekterade och etablerade verkstäder trädde Konsumenternas snabbt in på banan. Men åtskilliga fiktiva aktörer som håller på med bilreparationer utan redovisning, ligger långt under alla Länsstyrelsens radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.

Bilverkstäder i Ekeby levererar skilda standard

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid många tidpunkter för att bringa struktur i en djungel av branschens bedrägerier. Det har resulterat i tre organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar genom branschkontraktet ”Verkstadens renoveringsförutsättning.” MRF, Landets Bilverkstäders samfund (SFVF) och KBV lyckades likväl inte att upprätta högre förtroende. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringsklassifikation till företagen. Standarden börjar med periodiska kvalitetsinspektioner, som kommer att hända både internt och externt av kunniga tillsynsmän. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Ekeby får tillstånd att märka ”Godkänd Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre bilverkstäder i Ekeby väcker uppståndelse

Via Konsumenternas inblandning är det inte svårt att märka två annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Ekeby. Bland de legitimerade återfinns auktoriserade bilverkstäder med relativt dyra reparationer. Förmodligen beror det på att uteslutande originalkomponenter brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har access till betydligt mer prisvärda komponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”verkstäderna” som dra till sig mest intresse. Deras priser är makalösa. Beg. bildelar tagna från en bilskrot med självplock ger eventuellt ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Igenom Naturvårdsverkets hårda naturföreskrifter i återvinningsbestämmelsen drevs flera bilskrotar att upphöra eller skifta nisch till fordonsreparationer som alternativ för bilskrotning. Och det förekommer fortfarande skrotfirmor med lagstridiga insamlingsområden för bilinnehavare, som måste skrota sitt fordon. En del uttjänta bilar återförs i trafik igenom fiffel med reg. beviset, medan andra exporteras olovligt med duglig intäkt. Reklam på hemsidor, som ”fördärvad Ford bärgas kostnadsfritt”, eller ”bra ersättning för kasserade bilar”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med miljölagbalken ansvarar fordonsägaren för sin skrotbil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och avfärdad hos Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara effekter om inte behöriga företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Ekeby utnyttjas.