Dumpning av Volvo-244 är ett dåligt alternativ till bilskrot i Göteborg

Defekta Volvo-244 köpes av certifierad fordonsskrot i Gbg för skrotning. De bildelar som bedöms ha nått värde kvar återanvänds och lagerförs. Fortfarande är det väldig brist av billiga bildelar, detta kan ge mer pengar vid inlämningen av en uttjänt bil till en bilskrot i Göteborg. I och med avvecklingen av den allmänna skrotpengen var det tufft för bilinnehavare att skrota sin bil gratis.

På grund av det beslutade sig en del att överge sina utlevade fordon i omgivningen. Men det bryderiet skulle Naturvårdsverket lösa med introduktion av målmedvetna Göteborg stadgar för 13 år sedan. Bilfabrikanterna drevs till en del eftergifter för en Volvo-244 hos en certifierad skrotfirma i Gbg. Därjämte fick de ansvaret att insamla och skrota bilen i Göteborg, som inte översteg 50 kilometer. Det senare kravet har inte helt lyckats, varför bilskroten måste hämta den uttjänta bilen hemma hos beställaren.

Återanvändande från gamla fordon inbringar mer pengar på Volvo-244 för bildemonteringen i Göteborg

Bilfabrikanterna bereddes föreskrifter om en 95-procentig återföring av en Volvo-244 till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter många års frenetiskt jobb har denna intention uppnåtts med bra marginal.

Dumpning av Volvo-244 är ett dåligt alternativ till bilskrot i Göteborg

Därför har begäran på betalning ersatts av en acceptabel ersättning för ett fordonsvrak hos en legitimerad skrotfirma i Gbg. Men skrotningsprocessen hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets hänsynslösa inblandning på återvinningsföretagen. Skrotbilar kategoriserades som klimatkritiskt avfall, och naturstyrelsen bereddes i uppdrag att Göteborg se till att de de tuffa föreskrifterna utfördes exakt. Skrotning och avregistrering av en Volvo-244 hos en etablerad bildemontering i Gbg klimatjusterades och övervakades så noga att illegal aktivitet skulle droppa av.

Det förmådde även, att nära 50 % av landets skrotar måste lägga ned sin verksamhet. Idag har omändringen av skrotning realiserats till de nya bestämmelserna. En behörig bilskrot som betalar följer miljökraven vid avregistrering utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Volvo-244 och andra trotjänare är önskade föremål.

Skrotföretagen i Gbg gör vad som helst för att skaffa gamla Volvo-244

Att skrotfirma i Gbg har kärv maktkamp om en ålderstigen Volvo-244 är ingen ny upplysning. Kriminella exporter har försiggått länge. Det presenteras i Oskarshamns-Tidningen hur miljögranskare och polisen bara kan se på, hur värden för hundratusentals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den samordnade kriminaliteten har hittat en ny och trygg näring vid sidan av narkotikan. Och handeln hos bildemontering i Göteborg med återinförande av skrotbilar i trafik växer hela tiden. Suget efter prisvärda begagnade fordon som Volvo-244 är större än överhuvudtaget. Några, mer eller mindre samordnade, verkstäder handlar och reparerar tillräckligt strikt med begagnade bildelar. Detta är givetvis ett bakslag för de aktiva klimatkämparna, som krigar mot de stigande avgasutsläppen. I nuvarande pandemins uppmaning, att åka bil istället för att resa spårvagn, växer intresset för inköp av en prisvärd andrabil till hemmet största prioritet. Så en Länsstyrelsen godkänd skrotfirma i Gbg ser med dysterhet hur en trasig miljö- och trafikfarlig Volvo-244 åker utmed sin bildemontering.