Under flera decennier har många myndigheter våndats över gamla bilars negativa miljöpåverkan. Länge var det billigast för ägaren att dumpa skrotbilar i skogen. Fortfarande kan man se gamla stålskelett långt in i någon skog. Idag förpestar andra gamla trotjänare luften med exceptionellt höga CO2-utsläpp. Och många av landets cirka 1,3 miljoner avställda personbilar står i kö för återbruk.
Gamla bilars miljöproblem har blivit en EU-angelägenhet
Den första maj 2023 genomdrevs förordning SFS 2023:132 till bilproducenterna: Paragraf 3 § lyder: ”En uttjänt bil inte får lämnas till någon annan än en producent eller en auktoriserad bilskrot” I ett otal annonser kan läsarna se, att många ”företag” köper skrotbilar och struntar i förbudet om återbruk. Och det kan betyda mycket dyrbara konsekvenser för ägaren som ansvarar för fordonet tills det är avregistrerat.
EU:s övriga ELV-direktiv är under remiss-behandling
De nya ELV-direktiven siktar på ett totalstopp för gamla miljöfördärvande personbilar. I kravlistan har 18 förordningar preciserats, som skäl för myndigheten att klassa ett fordon som miljöfarligt avfall. Två av dessa lyder:
” Reparation av fordonet kräver att motorn, växellådan, karossen eller chassit byts ut vilket leder till att bilens ursprungliga identitet går förlorad”
” Bilen har inte genomgått den nationella trafiksäkerhetsprovningen som krävs efter mer än två år från den dag då detta senast krävdes.”
Det senare direktivet berör upp till 1,3 miljoner personbilar som kan tvinga ägaren att skrota bilen. Men av dessa rullar många som miljöfördärvande illegala exporter i första hand till Afrika. Ägare till veteran- eller samlings-bilar kan dock räkna med vissa undantag. Och där krav på möjlighet till överklagan finns med i remissvaren.
Bilägarens ansvar vilar tungt
Ägaren ansvarar, enligt Miljöbalken, för sin bil tills den är skrotad och avregistrerad. Lagen kommer att strävas upp betydligt genom föreslagna EU-direktiv. När bilen klassas som skrotbil och avfall måste ägaren se till att den hamnar hos en auktoriserad bilskrot, som är det enda företag som kan utfärda ett skrotningsintyg till Transportstyrelsen.
För att de kommande lagarna skall få någon effekt på förbättrad miljö och klimat måste införandet följas av en noggrann uppföljning. Dagens marknad för återbruk av gamla bilar är mycket stor och i många avseende diffus.