Ett utformat skrotningsmetod av bilvraken i Fritsla har medfört, att fordonsägarna kan åtnjuta en bra ersättning vid överlämning till en godkänd bildemontering, när tiden är inne att lämna bilen för skrotning. Till följd av en relativ ny händelse förbiser många människor sådan upplysning. Så man följer en gammal sed för att hålla i ekonomin. Det är inte länge sedan bilskrotning kostade några tusenlappar. Med detta i minne hamnar en del dumpade skrotbilar ute i omgivningen. Den negativa naturinverkan har framställts med många referat i olika tidningar. Ägarna förlorar inte bara betalningen utan äventyrar också rejäla omkostnader för tvångshämtning. Via regeln, att inte någon får röra andras ägodelar, har klimatskurkarna undvikit polisen. Men idag har miljötjänstemannen chans att vidta åtgärder med assistans av klimatbalken. Istället för att mottaga några tusen kronor på en bildemontering kan böterna bli avsevärt kostsammare.
En bil som skall skrotas från Fritsla kan säljas med god ersättning
Den intelligenta ägaren saluför numera sin skrotbil i Fritsla med en betalning, som tydligt överträffar den nedlagda statliga skrotbilspremien. Det föreligger flera intressenter. Företag med egenplock av begagnade delar betalar vanligtvis mer ersättning för en gammal Toyota. Men ska vara uppmärksam på vissa bedrägerier och rävspel i verksamhetsområdet. Under ”söndriga personbilar inköps” radas olika företag upp i Eskilstuna-Kurirens reklam. Lockar med betalning med 10 000-tals kr, efterträds varandra. Vinsten av en skrotad uttjänt bil överskrider inte ens 25 % av utlovat ersättning. Så dessa skumma aktörer, som inte ingår i de behöriga bildemonteringarna, kan inte spendera det beloppet för ett uttjänt fordon, som måste demonteras med legitim bokföring. Det kommer försäljaren snart förstå. Ett råd är att hålla fast på ett enat summa då och kontakta en seriös spekulant, som företräder en legitimerad skrot.
Skrotbilar från Fritsla fixas som alternativ för bildemontering
Att skrotbilar i Fritsla saluförs till människor, deras intention är att återföra bilarna i trafik, är ett tilltagande problem. Många fall sker det utan bilägarens insikt. Tyvärr är det för sent, att rättsgiltigt rätta till en sådan bedrägeri framöver. Enbart ett underskrivet mottagningskvittens med bilskrotsintyg, av en behörig bilåtervinnare eller av liktydig avtalad firma, kan motverka kommande problem. Det här skrotningsintyget ligger också till grund för Transportstyrelsens bortplockning i fordonsregistret. När söndriga personbilar avyttras har fordonsinnehavarna mycket att uppmärksamma. Syftet, att skrota bilen med fragmentering, i ett ändlöst och klimatklokt kretscykel, är hotat före den är lämnad hos en ackrediterad bilåtervinnare. Kan fordonsägaren personligen ta in sitt uttjänta fordon är det inga bekymmer, och han kan även räkna med den högsta ersättningen. Ska bärgare användas finns ändå potential att få betalning och befästa bilens mål. För hämtning av en skrotbil, som stämplas miljöohälsosamt restprodukt, behövs tillstånd från Transportstyrelsen. Det här kan kontrolleras på aktörens internetplats före bokning. Genom mottagande av ett påskrivet mottagningsbekräftelse med skrotintyg, i byte av registreringsbeviset, kan bilägaren förvänta sig sig, att den åldriga ”pärlan” omhändertas seriöst och på ett naturklokt sätt.