Trots den kända stora ödeläggelsen slår gamla Fiat-Panda försäljningsrekord i Kungsbacka på löpande band. Men det är olyckligtvis inte de auktoriserade skrotföretagen som köper upp fordonen till bildemontering.
Under många år har naturvetare noterat att de fossila bränsledrivna bilarna spyr ut koldioxid, kväveoxider och sjukdomsframkallande sotpartiklar. Koldioxid bildar ett isolerande skift och medverkar till den ökade temperaturen. Det i sin tur ligger till grund klimatändringen med problematiska katastrofer som resultat Och det är gamla Fiat-Panda som är de största bovarna. Upplands Nyheter refererar till Motormännen bilskrot Kungsbacka forskningsobservation rörande bilars CO2-utsläpp. Det utpekar, att bilen har en optimal ålder av tio år och borde, såväl ur miljö- och kostnadshänseende, skrotas efter den tidsperioden.
Höjda dieselutgifter och skatter borde höja entusiasmen för elektrifierade bilar. Men i nuvarande Covid-19 händelse är suget på nytillverkade bilar i princip ingenting. Med vemod ser alla eldsjälar hur deras möda förstörs igenom återinförandet av uttjänta Fiat-Panda, som tvingas fram av rädslan för det allvarliga coronaviruset.
Fiat-Panda konkurrerar med kollektivtrafiken
Allmängiltiga inrådan från Folkhälsomyndigheten, som två meters mellanrum också munskyddens mindre betydenhet, har höjt allmänhetens motsträvighet att resa allmänna bussar. Att myndigheterna även uppmanar privatpersoner att köra bil förändrar inte skepsisen.
Men alla av hushållet har inte tillgång till något fordon. Många tvingas skrota bilen i Kungsbacka för ekonomin tillåter kanske bara en bil i hushållet. På Transportstyrelsen ser man att allt fler beställer registreringsbevis för avregistrering och skrotning. Fördenskull är det mer betydelsefullt än allt annat att erhålla ännu en körduglig Fiat-Panda, så att alla i familjen kan färdas på ett tryggt sätt.
För rekommendationerna i all ära, fungerar nog tvåmeters-regeln för sittande folk. Men för personer i omlopp på begränsade ytor låter det mera som en illusion. Av den orsaken ska införskaffade av en andrabil favoriseras.
Uttjänta Fiat-Panda rullar vidare i Kungsbacka
Bra besiktigade Fiat-Panda med höga växthusutsläpp och undermålig trafiksäkerhet kan i många fall transporteras för bilskrotning. Bortsett från att återvinna personbilen har de blivit tilltalande för den förbjudna kriminaliteten för laglös export av fordonsvraken i första hand till Afrika. Där är försäljningspriset i det närmaste elva gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har öppnats en mängd små verkstäder, som med anspråkslösa metoder kan få de övergivna bilar i Kungsbacka godkända igenom en bilprovningen. Så tävlingen existerar allaredan för hushållet, som är på jakt efter en billig besiktigad andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Fiat-Panda
Legitimerade skrotfirmor, som vanligtvis skrotar utländska bilar för bildelar, frestar bilinnehavare med stora ersättningar. Några miljökamrater har föredragit att överlämna personbilarna här med gott samvete, igenom att avvärja mer farande av försvagning och lägre trafiksäkra bilar. Men via ångesten att resa tåg suget efter den gamla bilen höjt priserna.
De utslitna personbilarna kommer att leva vidare. Boka hämtning av skrotbilar i Kungsbacka kostnadsfritt och av auktoriserad aktör. Klimat och säkerhetsfrågor kommer i skuggan av hushållets säkerhet under beordrade turer. Så dessa bra begagnade Fiat-Panda går så det ryker. Men CO2-utsläppet är inte nyttigt. Ur naturaspekt vrids klockan tillbaka otaliga årtionden. Och frågan är oundgänglig. Kommer den att stanna där för alltid?