Ford, det rullande bandets skapare, grundades i USA år 1903. Under de första fem åren konstruerades och tillverkades modeller i bokstavsordning. Ford Motor Companys tjugonde konstruktion fick därmed beteckningen T. Företagets strävan att producera en bil till alla kan följas i bilens prisutveckling. 1908 kostade den enklaste modellen 825 dollar. 1912 hade priset sjunkit till 525 dollar Detta var den genomsnittliga årslönen för bilarbetarna. Och 1925, då full effekt hade nåtts genom rationalisering med det rullande bandet kostade T-Forden 260 dollar.
Iden med det löpande bandet var, att bilen skulle komma till bilarbetaren. Och arbetsuppgiften på varje bil skulle minimeras. På det här sättet minskades kravet på kunskap. Det gick snabbt att komma in i banans takt och det var nära till detaljen som skulle monteras. Trots det hårda tempot stod det köer som ville ha anställning hos företaget. Att lönen var dubbelt vad det genomsnittliga hos konkurrenterna bidrog. Samtidigt sänktes arbetstiden till åtta timmar per dag.
Henry Ford kom att betraktas som arbetarnas vän. Samtidigt som han skapade förutsättning för den amerikanska familjens dröm att äga en bil. Bilen som massproducerades blev en av bilhistoriens största framgångar. Vid nedläggningen av modellen 1927 hade över 15 miljoner exemplar tillverkats. Bilen som var lätt och mycket robust hade en motor på 22 hästkrafter. Max hastigheten 60 km/tim. uppfattades som sensationellt av en bil i den prisklassen.
När banan kördes på max kapacitet lämnade en T-Ford fabriken var elfte sekund dygnet runt. Som en följd av den inhemska framgångarna startades fabriker utanför USA. Ford följde flera andra tillverkares utveckling. För att undgå höga tullavgifter öppnades monterings fabriker i de länder som var stora köpare av Ford-bilarna. General Motors var Fords största amerikanska konkurrent . Till skillnad föredrog företaget att överta befintliga fabriker i utlandet. Kanada och Europa blev de viktigaste områdena för företaget.
LÄS MER: Skrota din Ford bil i Göteborg gratis
Redan år 1930 etablerades en Ford fabrik i Sverige. Fordhuset i Stockholms Frihamn togs i bruk och första etappen var kontor, verkstad och lagerutrymme. 1949 var den första monteringshallen klar. På ett löpande band kunde 30 bilar monteras varje dag. Den lades dock ned under 1950-talet. Volvo var då i full produktion med PV 444 som blev en dunderboom på svenska marknaden. Så försöket att konkurrera med den inhemska bilen Volvo misslyckades kapitalt.
Men det det mäktiga Ford-företaget skulle komma tillbaka i andra ärenden. År 1999 köptes Volvos personbilstillverkning. Och namnet blev då Volvo Car Coporation. I England övertogs bland andra Jaguar och Land-Rover. Inga av de Europeiska förvärven har blivit lönsamma för Ford. Samtliga har bytt ägare på nytt.
Det gamla Volvo har övertagits av det kinesiska företaget Zhejiang Geely Holding Group. Så kontentan av Fords etableringar måste bli. Dunderframgång på hemmaplan fram till och med 1970. Då överöstes den amerikanska kontinenten av prisvärda japanska bilar som Toyota Nissan, Mazda, Honda och Subaru. Det kinesiska företagets stora framgång med Volvo visar dock på mindre framgångar i utlandet.
Men år 1955 lanserade Ford en modell som saknar like. Ford Crown Victoria. Inget bilföretag har introducerat en så stilfull design på någon modell. Och andra klassiker som Ford Mustang har tillverkats i över 55 år.
Nybilsköp och Ford bilar till bilskrot
Med hjälp av underlag från vägtrafikregistret om Ford bilar kan en övergång mot eldrift bedömas. Genom auktoriserade bilskrotar ges även möjlighet att se takten av fossildrivna personbilars utfasning. Statistiken presenteras kvartalsvis. LÄS MER