Fordonsvrak i Göteborg som Volvo 440 syns på bilskrot

Utslitna Volvo 440 har i närapå 100 år vållat miljöbekymmer som varit utmanande att knäcka i Göteborg. Redan förra århundradet grundades firmor som modifierade gamla fördärvade transportbilar till bärgningsbilar. Det rådde även väldig dragningskraft att konstruera om trasiga Volvo 850 till folkrace versioner. Det första racet organiserades på Södra Motorstadion i handen under mitten av 50-talet. Och det blev upptakten till Sveriges främsta fordonstävlingar med ungefär åttahundra noterade chaufförer. Loppen sågs av omkring 30 000 i publik, och i varenda deltävling försökte tjugofem trimmade personbilar att paja för den andre. För att stärka åverkan monterades stöttåliga kofångare på fronten. Och den skrotbilen som kunde forcera en motståndare av tävlingsbanan inkasserade en extrabonus, som dubblerades vid vältning.

Hämtar Volvo 850 i Partille för bilåtervinning på bilskrot

Bilskrot köper Volvo V70 i Uddevalla för bilskrotning

Denna succé förmedlades sig omgående i Världen med många deltagare från Sverige. Under 70-talet försvann emellertid aptiten av fordonsvrak till restaurering. Biltillverkare hade introducerat specialfordon för diverse körningar och motsvarande motorrejs hade tagit över av Mototförbundet i Skandinavien och Stock Car Auto Racing, vilket är detsamma som det omtyckta NASCAR i Amerika. Så Bildemonteringarna var tvungna att bara sysselsätta sig åt bildemontering av bilkomponenter för säljande. Sålunda försvann mycket av intäkterna vilket tvingade utjämnas med med pengar från bilägaren för bildemontering i Göteborg. Men bilinnehavarna var inte beredda att erlägga för någon bildemontering över huvud taget. Sönderkorroderade karosser i omgivningen bevisar detta.

Fordonsvrak som Volvo-440 i Göteborg begravs på bilskrot

Volvo 440 naturbekymmer steg fort under förra seklet varför en skrotbilspremie lanserades av bilskrot i Göteborg. Upp till 1700 kronor i ersättning till fordonsägare som överlämnade sitt fordon på en bilskrot. En del efterfrågade modeller som Alfa Romeo, Ferrari och Jaguar kunde därmed skrotas utan anspråk på betalning. Ett antal bilar, som borde ha skrotats, hade snickrats om till EPA-traktorer och föranledde rejäl dragningskraft på brukbara begagnade bildelar. Också fordonsverkstäder letade såna till vanliga lagningar av de ofta förekommande fordonsmärkena. Ett långt sträcka till närliggande skrot kunde fastslå de uttjänta fordonens framtid. ett avställt fordon kunde bogseras vid den tidpunkten, men att överge var ändå det slutliga valet för ett fåtal fordonsinnehavare.

Årligen skrotas närmare 200.000 personbilar i landet. De flesta av dessa som en följd av att reparationskostnaderna blivit för höga och det helt enkelt inte försvarbart ekonomiskt att behålla den. Istället för att lägga ner dyra pengar på reparationer så väljer försäkringsbolagen att köpa ut personer och erbjuda en summa som ska motsvara bilens värde sett till ålder och antal körda mil. De allra flesta väljer den lösningen och väljer bekvämligheten framför det hårda jobbet en omfattande reparation kräver.

Fordonsvrak i Göteborg som Volvo 440 syns på bilskrot

Naturvårdsverket kom till förståelse, att den utbetalda skrotpengen bara haft marginell verkan på ett färre mängd fordon och därav även naturen. En fullständig ingående omställning infördes för tretton år sedan genom dubbla befallningar. Dessa omkullkastade tidigare villkor. De betvingade flertalet skrothandlare till avveckling. Biltillverkarna fick lära sig vad skyldighet innebär. Parallellt drogs den offentliga skrotbilspremien in.

Bilåtervinning av Volvo 440 som fordonsvrak existerar i Göteborg

Bilfabrikanterna ålades att skrota bilen i Göteborg och dessutom genomföra avgiftsfri bildemontering för kompletta Volvo 440. De skulle även skapa en stor sammanslutning av auktoriserade bildemonteringar, som fick mandat att bifalla skrotning och avregistrering med bilskrotningsintyg på Trafikstyrelsen. Framför allt fordrades en recycling till minst nittio procent Naturvårdsverkets tuffa ultimatum för tillstånd till bilskrotning medförde att många skrotfirmor avvecklades. Det var emellertid början till nuvarande angenäma ersättning för en uttjänad personbil. Vägen dit har likväl varit lång och ansträngande. Att tvingas lämna fordonet för bilskrot kostnadsfritt, som Bilfabrikanterna krävde de ackrediterade företag, föranledde högvis av klagan från de berörda. De konfiskerades möjligheten att begära pengar från bilägaren. Men utan auktorisation och chans att utse en avregistrering förekom ingen chans till överlevnad.

Det dikterade läget för bilskrotning i Göteborg startades med en lång varaktig procedur med Göteborgs-företaget Skrotfrag. Dåtidens manuella sätt att sära de olika stoffen var kanske inte alltid lönsamma, så en självverkande process krävdes. För det här uppfanns fragmentering med sinnrika sorteringsanordningar. Nuförtiden närmar sig processen fullständig återvinning. Detta är först och främst stål, aluminium och övriga metaller som medför stora inkomster. Nya komponenter i fordonsformen har tillfört betydelse. katalysatorrenaren med brukbara ädelmetaller mer kostsam än guld är ett exempel. Det sammanlagda värdet från skrotningen gör att auktoriserade bilskrot som hämtar uttjänta bilar slåss med höjda betalningar som skjutvapen. Kriser påverkar marknadsvärdet med recycling av metaller. Men uttjänta bilars betydenhet från 1 000 till de tre tusen som utbetalas nuförtiden är egendomligt och kommer att bättra klimatet utan statliga medel.