Försummelse innebär bilskrot efter besiktning i Kristianstad

Det har evigt varit en bestörtning för bilägare av äldre bilar att man måste uppsöka fordonsinspektionen. Även om det är lätt att boka tid för granskning i Kristianstad finns den läskiga aningen att det kommer att kosta pengar. På sextiotalet kom Regeringsrådslut om normer för AB Svensk Bilprovning och efterföljande började de bindande inspektionerna. Det nya seklet började med ofantliga väntetider vid bokningen av personbilsundersökningar i Kristianstad. Upphörande av monopolet var ofrånkomlig. Så för tio år sedan blev marknaden fri för företag i fordonsgebiten. Resultatet bilskrot blev tvärtom en överetablering  i stället för en normal mättnad. Avstatliga betydde inte någon hjälp för personbilsägarna. Kontrollbasen har av väntade förevändningar tvärtom blivit hårdare med åren. Klasser och granskningar av bristernas egenskaper återfinns även fortsättningsvis. Ett klass tre-brist ger en verkstad förhoppning om ett lönsamt jobb, medan en legitimerad bildemontering är någorlunda säker på meddelande om en skrotbil, som bör återanvändas till det eviga kretsloppet. Den ensamma nyttan med avregleringen av besiktning i Kristianstad blev att ägaren kan uppsöka en besiktningshall på drop-intid.

Förändrade bestämmelser för personbilsinspektion i Kristianstad leder ofta till böter

Men några regler har nyligen justerats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten baserad på nummerskyltens slutsiffran. Inte heller är den föreskrivna kallelsen kvar. Fördenskull behöver fordonsinnehavaren personligen att observera tidpunkten för bilbesiktning i Kristianstad. Misslyckas man med det här erhåller personbilen körförbud. Och skulle fordonet stoppas av polisen, kan körkortet ryka. Det är fordonsinnehavarens ansvar att känna till detta faktum. Statens inkomster bedöms dock öka med ett antal miljoner kr från försumliga bilägare.

Fordonsinnehavare bestämmer själv tidpunkt för personbilskontrollen i Kristianstad

Men man kan personligen avgöra, när den första tillsynen i Kristianstad bör utföras. Inte senare än 3 år efter att bilen registrerats i Sverige. 2 gången är efter 2 år. Därpå måste bilen kontrolleras senast var fjortonde månad. På Naturvårdsverkets nätsida kan datumet enkelt hittas. Öppna deras webbsida och skriv in nummerskyltens nummer, så finns tiden där. Felaktigheterna eller bristfälligheterna som anträffas delas in i 3 nivåer. En nivå ett-anmärkning innebär att den måste åtgärdas före nästa års-tillsyn. Ett kategori två-fel har den betydelsen, att det behöver repareras inom en viss tid med ombesiktning som påföljd. Klass tre-fel är ett säkerhetsbrist, som innebär körförbud direkt. Fordonet får inte köras från personbilsbesiktningen i Kristianstad. Det här leder ofta till skrotning på en certifierad skrothandlare, som har licens att skrota bilen med skrotbevis för bortplockning från Transportstyrelsen register. Observera att flera glömmer att laga lätta nivå 1-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en klass med krav på ombesiktning vid nästa besiktning.

Meningslösa felaktigheter påträffas av bilkontrollen i Kristianstad

Det finns tid och pengar att spara vid en enkel självkontroll före bilbesiktningen i Kristianstad. Märkligt nog är det defekter med simpla ingripanden, som avslöjar nivå två-felaktigheterna. Att ombesörja lampbyte innebär många gånger, att personbilen accepteras utan efterkontroll för personbilskontrollen i Kristianstad. Nummerskyltslampor leder statistiken, men skuggas därefter av blinkersbelysning. Byte av en trasig lampa kan kanske förefalla bångstyrig för många. Men det återfinns enkla beskrivningar med filmer för många av bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla bilar är att oljelampans varningslampa på instrumentpanelen inte släcks. Många fordonsinspektörer upptäcker den listiga trixet att ta dän instrumentbelysningen. Men felet indikerar, att motorn konsumerar onödigt mycket diesel, så koldioxidutsläppet tilltar nog över vad som är okey. Sensorn är fastsatt på grenröret vid katalysatorn och är enkel att skifta. Den kan införskaffas till Peugeot från Bildelsbasen under tusenlappen. Faran är enorm att det här enkla felet kan gestaltas som en brist i katalysatorn. I sådana fall kan kostnaden för somliga fordonsmärken överstiga trettio tusen kronor. Också tillrättavisning på däckdjup är återkommande för bilinspektionen i Kristianstad. Statistiskt är det flera som måste på ombesiktning med nya däck. Det är konstigt, i och med att det är väldigt lätt att kolla för fordonsägaren. Kraven är åtminstone en komma sex mm mönsterdjup sommartid och 3,0 mm på vintern. Friktionen mot vägen minskar på däck under tre mm. Så utprovning under vintermånaderna kan förorsaka onödiga bekymmer. Men med enkla verktyg kan utgiften, på grund av den årliga biltillsynen i Kristianstad, förbli låg av den kloke bilägaren.