Bilverkstäder i Kävlinge accepterar nya kvalitetsnormer

Det förekommer många olika aktörer som håller på med bilreparationer i Kävlinge att besluta mellan, när en ägare behöver få hjälp att reparera fordonet. Beroende på om bilen är gammal och reparationskostnaden hög finns dock alltid skrotning av bilen som alternativ till en dyr verkstad. Ett kostnadsoffert från en märkesverkstad kommer förmodligen bilägaren att kasta i papperskorgen. De auktoriserade bilverkstäderna fortlever i sina gamla monopolställningar, då man kunde salta notan rejält. Det här främjar bara konkurrenterna, som tillföljd av slappa myndigheter kan fixa samma arbeten till en bråkdel av pengarna. Den extremt stora skillnaden via konkurrens på olika kriterium, gynnar de illegala bilverkstäderna mer än i andra branscher i landet. Det är förvånande att se deras marknadsföring i nätet och media vid sidan om registrerade och skattebetalande bilföretag i Kävlinge utbud.

Verkstäder i Kävlinge tillhandahåller skilda kvalitet

Konsumentverket och Arn & Company AB har läxat upp företag som jobbar med bilar vid antal tillfällen för att få struktur i en djungel av områdets falsarier. Det har utmynnat i 3 organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrenskontraktet ”Verkstadens renoveringsförutsättning.” MRF, Sveriges Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV klarade emellertid inte att frambringa högre tilltro. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) att skapa ett nytt kvalitetsplan till företagen. Standarden börjar med regelbundna kvalitetsinspektioner, som kommer att hända både inifrån och utomstående av kompetenta inspektörer. Alla ackrediterade företag som jobbar med bilar i Kävlinge får status att signera ”Berättigad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små verkstäder i Kävlinge väcker entusiasm

Igenom Konsumenternas intrång är det inte svårt att urskilja två skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Kävlinge. I kretsen av de behöriga finns behöriga verkstäder med relativt kostsamma renoveringar. Möjligtvis beroende på att uteslutande originalreservdelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har access till betydligt mer prisvärda delar och är därför mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”bolagen” som dra till sig mest entusiasm. Deras priser är fantastiska. Begagnade reservdelar nerskruvna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Via Miljövårdsverkets hårda miljöanspråk i bildemonteringsbestämmelsen tvingades otaliga bilmonteringar att avveckla eller lägga om ändamål till fordonsrestaurering snarare än för bildemontering. Och det finns alltjämt skrotfirmor med kriminella insamlingsområden för ägare, som skall skrota sitt fordon. Flera skrotbilar återförs i trafik via otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra förs ur landet lagstridigt med god skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Opel hämtas kostnadsfritt”, eller ”hög betalning för trasiga fordon”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för fordon som är skrot. Enligt naturlagen garanterar fordonsägaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avregistrerad på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma effekter om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Kävlinge anlitas.