Bilverkstäder i Köping förnekar Uppdrag Gransknings anklagelser

Nu försöker bilverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga anseende. Dessvärre grundas dessa på den krassa sanningen. Bilmagasinet redogör om en manipulerad fälla för utvalda aktörer runt om i sverige. Och resultatet är nedslående. Hissnande är att sju av åtta inspekterade verkstadsföretag kunde inte ställa allt till rätta vid servicen. En del hittade till och med på egna brister som inte förekom, men reparerades mot betalning. Bilexperten anklagades som en av syndarna. Och det är flera hundralappar som fordonsägare plockas på. Bedrägeri har inte drabbat märkesverkstäderna i Köping. Men de kan ta skyhöga ersättningar helt legitimt. Motsatsförhållande är de små påhittade och billiga ”firmorna”, som har stora intäkter på bristande bokföring.

Verkstäder i Köping presterar olika standard

Konsumentverket och ARN har beivrat företag som jobbar med bilar vid många tillfällen för att medföra disciplin i fordons branschens bedrägerier. Det har resulterat i tre organ, som följer sina verkstadsmedlemmar genom fackuppgörelsen ”Bilföretagens reparationsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade ändå inte att upprätta ökad anseende. Det medförde MRF och Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) att utforma ett nytt kvalitetsklassifikation till bolagen. Normen börjar med upprepade kvalitetsinspektioner, som kommer att inträffa både internt och externt av rutinerade tillsynsmän. Alla auktoriserade bilverkstäder i Köping får behörighet att signera ”Certifierad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små firmor i Köping dra till sig uppståndelse

Genom Konsumenternas ingripande är det lätt att separera två olika bilverkstäder i Köping. Bland de certifierade återfinns auktoriserade bilverkstäder med tämligen saltade kostnader för lagningar. Förmodligen beroende på att bara originalkomponenter nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har möjlighet till betydligt billigare komponenter och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”bilföretagen” som väcker mest intresse. Deras priser är makalösa. Beg. bilkomponenter tagna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen garanti. Men det är plånboken som styr majoriteten av besluten. Via Transportstyrelsens tuffa miljöbegäran i bilskrotningsförordningen drevs otaliga skrotnings företag att sluta eller skifta inriktningen till personbilsreparationer som alternativ för bilskrotning. Och det finns fortfarande skrotföretag med kriminella insamlingsställen för bilägare, som skall skrota sitt fordon. Många uttjänta bilar förs åter i trafik via manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet illegalt med god skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som ”kasserad Volvo hämtas gratis”, eller ”stor betalning för defekta fordon”, bevisar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt engagemang för fordon som är skrot. I enlighet med naturlagen garanterar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och borttagen på Trafikstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma resultat om inte seriösa bilverkstäder eller skrotar i Köping används.