Det är fordonsägares mardröm att åka till en opålitlig bilverkstad i Falköping. Även om en offert getts hittar den sluge verkstadsägaren ofta falska felaktigheter, som lagas och tvingas ersättas. Aftonbladet refererar till Motormännens Riksförbund riggade brister till åtta olika bilfirmor utspridda i hela Sverige. Enbart en bilverkstad tog betalt för rätt lagning. De övriga sju vilseledde fordonsägarna på många hundralappar. De certifierade verkstäderna har färdighet att skinna fordonsägare på legitimt förfaringssätt, medan det avslöjades fräcka bluff företag bland övriga aktörer som håller på med bilreparationer spridda i landet . De små påhittade bilverkstäderna utför reparationer med begagnade reservdelar till fantasipris. Men engagemanget för skrotbilar, som används kriminellt, har ökat påtagligt. Och deras goda lönsamhet byggs inte på saltade kundfordringar.
Affärsverksamheter som jobbar med fordon i Falköping distribuerar olika egenskaper
Hallå Konsument och Arn & Company AB har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid flera situationer för att få ordning i fordons områdets falsarier. Det har resulterat i tre organ, som leder sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrensöverenskommelsen ”Bilverkstadens renoveringskrav.” MRF, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades dock inte att åstadkomma högre tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att utforma ett nytt sorteringssystem till sina medlemmar. Modulen börjar med regelbundna egenskapsövervakningar, som kommer att inträffa både internt och utifrån av erfarna besiktningsmän. Alla auktoriserade företag som jobbar med bilar i Falköping får befogenhet att stämpla ”Certifierad Verkstad” till sitt varumärke.
Små bilföretag som sysslar med bilar i Falköping väcker engagemang
Genom Hallå Konsument intrång är det inte svårt att separera två skilda företag som jobbar med bilar i Falköping. I kretsen av de behöriga finns behöriga verkstäder med relativt kostsamma reparationer. Kanske beroende på att enbart original komponenter brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har åtkomst till avsevärt mer prisvärda bildelar och är därför mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”företagen” som väcker mest intresse. Priserna de har är fantastiska. Begagnade bilkomponenter nerskruvna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger kanske ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Via Transportstyrelsens tuffa naturanspråk i bilskrotsförfattningen tvingades flera skrotnings företag att sluta eller ändra nisch till bilreparationer snarare än för demontering av fordon. Och det förekommer ännu bildemonteringar med illegala uppsamlingsområden för fordonsinnehavare, som ska skrota bilen. Flertalet uttjänta bilar återförs i trafik via manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras olovligt med mycket bra intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som ”gammal Toyota hämtas utan kostnad”, eller ”hög ersättning för trasiga fordon”, visar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt intresse för fordon som är skrot. Enligt naturlagbalken ansvarar ägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsintyg och borttagen på Trafikverket. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte auktoriserade bilverkstäder eller skrotfirmor i Falköping används.