Aktörer som håller på med bilreparationer i Fisksätra kan delas in i 3 kategorier. En märkesverkstad eller en godkänd sådan har tidigare haft ensamrätt att betjäna eller fixa ett bilmärke under tiden garantin gäller. En obunden bilverkstad konkurrerar genom att bjuda ut sina tjänster till olika varumärke. Den tredje varianten är oftast ett fiktivt bluff företag med diffus bokföring. Det har gått många turer kring de olika bilverkstäderna kunskap och uppriktighet både för uträttat arbete som debitering. Vissa har uppdagats för debitering av ej genomförda jobb. De skamfilade ryktena kan härledas till ”Expressen” av mixtrade påpekanden hos tio objekt. Undersökningen pekade på 80 % oegentligheter men är tyvärr för liten för att statistiskt bedöma sakförhållandet. Dessvärre kastar den emellertid misstankar mot alla bolag. Och det drabbar även ärliga företag som jobbar med bilar i Fisksätra. Så förekommer vissa ”bilföretag” i landet, som utför arbeten för fantasipriser på grund av avsaknad av redogörelse.
Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Fisksätra levererar skilda standard
Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit bilverkstäder vid antal situationer för att medföra disciplin i en djungel av branschens bedrägerier. Det har resulterat i 3 organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar via branschuppgörelsen ”Bilföretagens reparationsförutsättning.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) och KBV lyckades dock inte att skapa ökad anseende. Det medförde MRF och Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringsklassificering till företagen. Modulen grundar sig på upprepade kvalitetskontroller, som kommer att äga rum både internt och utomstående av rutinerade kontrollanter. Alla auktoriserade företag som jobbar med bilar i Fisksätra får behörighet att stämpla ”Behörig Verkstad” till sitt företagsnamn.
Små aktörer som sysslar med bilar i Fisksätra skapar intresse
Via Hallå Konsument inblandning är det inte svårt att separera 2 annorlunda företag som jobbar med bilar i Fisksätra. I kretsen av de godkända återfinns märkesverkstäder med avsevärt kostsamma reparationer. Eventuellt beroende på att bara originaldelar brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har möjlighet till betydligt billigare reservdelar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”verkstäderna” som dra till sig mest intresse. Priserna de har är oslagbara. Begagnade bildelar tagna från en bildemontering med självplock ger troligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Genom Naturvårdsverkets tuffa naturvillkor i bilskrotsförordningen förmåddes många skrotar att upphöra eller lägga om ändamål till fordonsreparationer som ersättning för återvinning. Och det förekommer fortfarande skrotföretag med olagliga insamlingsområden för bilägare, som ska återvinna sin bil. En del uttjänta bilar förs åter i trafik genom fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med god skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som ”uttjänt Toyota hämtas utan kostnad”, eller ”bra med pengar för trasiga personbilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med klimatlagbalken borgar ägaren för sin skrotbil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och avfärdad på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma påföljder om inte seriösa företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Fisksätra används.