Det förekommer många olika aktörer som håller på med bilreparationer i Krokek att välja mellan, när en bilinnehavare behöver få hjälp att åtgärda personbilen. Beroende på om bilen är gammal och reparationskostnaden stor finns ändå alltid skrotning av bilen som alternativ till en kostsam bilverkstad. Ett avgiftsbud från en certifierad bilverkstad kommer nog fordonsinnehavaren att kasta i papperskorgen. De certifierade bilverkstäderna lever kvar i det förgångna, då man besatt ensamrätt att laga bilarna. Det här gynnar bara konkurrenterna, som tillföljd av odugliga myndigheter kan genomföra samma reparationer till en bråkdel av priset. Den ytterst stora särskillnad genom konkurrens på skilda förutsättningar, hjälper de illegala bilverkstäderna mer än i andra verksamhetsområden i landet. Det är spektakulärt att se deras annonser i Google och pressen vid sidan om registrerade och seriösa bilföretag i Krokek erbjudande.
Affärsverksamheter som jobbar med personbilar i Krokek levererar skilda standard
Konsumentverket och Arn & Company AB har ingripit bilverkstäder vid åtskilliga gånger för att medföra stadga i en djungel av branschens falsarier. Det har utmynnat i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom fackavtalet ”Verkstadens reparationskrav.” MRF, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade likväl inte att frambringa ökad förtroende. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att skapa ett nytt kvalitetsklassificering till bolagen. Normen börjar med regelbundna kvalitetsövervakningar, som kommer att hända både internt och utifrån av duktiga kontrollanter. Alla godkända bilverkstäder i Krokek får medgivande att stämpla ”Behörig Verkstad” till sitt varumärke.
Mindre verkstäder som håller på med bilrestaurering i Krokek väcker entusiasm
Genom Konsumentverket inblandning är det enkelt att märka två olika aktörer som håller på med bilreparationer i Krokek. Bland de legitimerade återfinns auktoriserade bilverkstäder med tämligen dyra renoveringar. Möjligtvis beroende på att enbart originalreservdelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har åtkomst till mycket mer prisvärda bildelar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bolagen” som skapar mest entusiasm. Priserna de har är fantastiska. Beg. komponenter nerskruvna från en skrot med självplock ger antagligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Igenom Miljövårdsverkets hårda klimatvillkor i bilskrotningsstadgan tvingades massa skrotnings företag att upphöra eller ändra fokus till fordonsreparationer snarare än för återvinning. Och det förekommer alltjämt bildemonteringar med illegala uppsamlingsställen för fordonsinnehavare, som måste återvinna sin bil. Flertalet uttjänta bilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet illegalt med duglig skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som ”trasig Volvo bärgas gratis”, eller ”hög med pengar för kasserade personbilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt intresse för fordon som är skrot. I enlighet med klimatbalken garanterar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med skrotintyg och avregistrerad hos Trafikstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte legitimerade företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Krokek anlitas.