Det är varje fordonsägares fasa att åka till en opålitlig bilverkstad i Laholm. Även om ett pris getts hittar den listige verkstadsägaren ofta fiktiva brister, som lagas och tvingas ersättas. GP refererar till Personbilens Riksförbund manipulerade fel till åtta olika verkstäder utspridda i hela landet. Endast ett företag tog betalt för rätt åtgärdade fel. De övriga sju vilseledde sina kunder på många tusenlappar. De auktoriserade verkstäderna har förmåga att skörta sina kunder på lagligt sätt, samtidigt uppdagades fräcka bluff företag bland övriga aktörer som håller på med bilreparationer spridda i landet . De små påhittade bilverkstäderna utför reparationer med begagnade delar till fantasipris. Men entusiasmen för uttjänta fordon, som nyttjas olagligt, har stigit avsevärt. Och deras höga intäkter baseras inte på saltade kundfordringar.
Företag som arbetar med bilar i Laholm presterar skilda beskaffenhet
Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid många tidpunkter för att få struktur i en djungel av branschens bedrägerier. Det har utmynnat i 3 grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar via branschkontraktet ”Verkstadens renoveringskrav.” MRF, Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade ändå inte att åstadkomma högre tillit. Det förmådde MRF och Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att designa ett nytt sortimentsklassificering till sina medlemmar. Nivån startar med regelbundna kvalitetsgranskningar, som kommer att inträffa både internt och utomstående av kompetenta kontrollanter. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Laholm får status att signera ”Behörig Bilverkstad” till sitt varumärke.
Mindre företag som sysslar med bilreparationer i Laholm skapar uppståndelse
Genom Konsumenternas inblandning är det enkelt att märka 2 skilda företag som jobbar med bilar i Laholm. I kretsen av de behöriga återfinns auktoriserade bilverkstäder med avsevärt dyra lagningar. Möjligtvis beror det på att endast originaldelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har tillgång till betydligt billigare komponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”bilverkstäderna” som dra till sig mest engagemang. Deras priser är fenomenala. Beg. delar tagna från en skrot med självplock ger eventuellt ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets tuffa klimatbegäran i bildemonteringsförordningen drevs många bilmonteringar att avveckla eller ändra kurs till bilrestaurering snarare än för demontering av fordon. Och det finns ännu skrotföretag med olagliga insamlingsställen för ägare, som ska skrota en bil. Flertalet skrotbilar återförs i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegalt med god skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som ”uttjänt Camaro bärgas avgiftsfritt”, eller ”bra med pengar för defekta personbilar”, visar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt engagemang för skrotbilar. I enlighet med miljöbalken garanterar bilinnehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotintyg och borttagen hos Trafikverket. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara effekter om inte godkända aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Laholm utnyttjas.